Wat houdt het katholieke geloof precies in?

Wat zijn hun richtlijnen? Hoe denken zij erover als het gaa om andere geloven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (2)

Zoals de Koran zijn regels heeft waar Islamieten zich aan moeten houden en de Joden zich houden aan de Thora,zo werden de katolieken verplicht de 10 regels van de catechismus te kennen en werden geacht deze op te volgen en ernaar te leven. Dit waren regels als;
Eert uw vader en uw moeder, gij zult niet stelen, gij zult andermans vrouw niet begeren en zeker geen overspel plegen, gij zult niet doden, gij zult uw naasten lief hebben, gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken (niet vloeken dus) enz. enz.
Het waren 10 regels die door de bijbel geleverd werden en door de catechismus werden geordend.
Het was in feite een soort zondebesef.
Vroeger werd er op gehamerd, zowel thuis als op school als in de kerk, kortom,je moest ze uit het hoofd op kunnen zeggen!
Tegenwoordig is dit gelukkig niet meer zo want als ik nu nadenk is het een vorm van indoctrinatie, althans , zo zie ik het nu. Het is natuurlijk niet verkeerd een normbesef opgelegd te krijgen en daartoe droeg het wel bij.
Ik heb daarom ook mijn zoon bewust naar een katholieke school gedaan, want ik wist dat hier niet gevloekt mocht worden (ik heb daar nog steeds een hekel aan)en er waren regels zoals niet pesten, vechten enz. en er werd ook ingegrepen als het gebeurde. Respect staat ook hoog in het vaandel en ik wilde dat mijn zoon dat ook werd bijgebracht en niet alleen door zijn ouders.
Daarom zal een zo opgevoede katholiek zoals ik ben,ook respect voor een ander geloof hebben. Wij hebben dit namelijk gewoon zo geleerd en je opvoeding verloochen je niet.
13 jaar geleden
Hier http://www.katholiek.org/rkkerk.html vind je al de richtlijnen, het zijn er veel om zo even op te noemen.

Er staat echter niet bij hoe ze tegenover andere geloven staan natuurlijk. Ik denk in deze dat de katholieke kerk, geen uitgesproken mening heeft over andere geloven (dit doen de meeste kerken niet) iedereen behoort respect te hebben voor het geloof of religie dat iemand heeft. Zij zullen daarom zich niet uitlaten over andere geloven/religies.

Individuele mensen, die lid zijn van de katholieke kerk, kunnen natuurlijk persoonlijk wel een mening hebben over andere geloven.