Spreekwoord =
kernachtige, vaste uitspraak die een erkende, op ervaring berustende waarheid of wijsheid uitdrukt en die telkens weer toegepast wordt op zich voordoende situaties en verschijnselen.

Gezegde =
gebruikelijke zegswijze

Uitdrukking=

verbinding van woorden met een betekenis

Onder een uitdrukking wordt een vaste combinatie van woorden verstaan waarmee meestal indirect een situatie wordt benoemd.

Bijvoorbeeld: De uitdrukking "oude koeien uit de sloot halen" moet men niet letterlijk opnemen.

In de dagelijkse spreektaal worden ‘spreekwoord’ en ‘gezegde’ regelmatig door elkaar gebruikt. Toch zijn ze wel verschillend. Volgens de Taaladviesdienst van Onze Taal wordt gesteld dat kenmerkend voor een spreekwoord de ‘onveranderlijkheid van formulering en woordkeus’ is. Een algemene levenswijsheid, een bevestiging van de orde der dingen. Voorbeelden: "Boontje komt om z’n loontje" en "Oost, west, thuis best".
Een gezegde daarentegen is een ‘vaste verbinding van woorden met figuurlijke betekenis, die geen werkwoord bevat’. Voorbeeld: "Met hart en ziel" of "Een open deur".
Een zegswijze is een derde categorie. Deze kunnen in tegenstelling tot gezegden wel een zin vormen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: "Het loopt de spuigaten uit" of "Het lawaai liep de spuitgaten uit".

Dit is het antwoord van een jaar geleden op een soortgelijke vraag.