Hoe schadelijk is verf voor de mens?

Ik bedoel als je in je slaapkamer schilderijen ophangt, en daar zit verf op dat nat blijft, ook na lange tijd, kan je dat 's nachts inademen en is dat dan schadelijk?
en als je tussen al dan niet opgedroogde verfkwasten en verfpotten gaat slapen, is dat dan eventueel schadelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Is het verf op waterbasis of niet? Momenteel wordt er eigenlijk alleen nog verf op waterbasis voor binnen gebruik verkocht. Die is lang niet zo schadelijk, als het geen verf op waterbasis is moet je wel uitkijken. Daar dampen de oplosmiddelen uit tijdens het drogen en die zijn erg ongezond. Verschillende oplosmiddelen zijn carciogeen (kankerverwekkend) en zorgen daarnaast voor hoofdpijn, misselijkheid etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als verf heel lang nat blijft betekent dat dat het ook heel langzaam verdampt. Het is misschien niet supergezond, maar als je niet rookt tijdens het slapen zal het wel meevallen met de schade.