Hoe kan je aan een woord zien of het een vergrotende of overtreffende trap is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K
SimonV
10 jaar geleden
Misschien geeft dit nog wat info: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/trappen-van-vergelijking

Het beste antwoord

Vaak eindigt de vergrotende trap op -er en de overtreffende op -ste.

Toegevoegd na 19 uur:
groot - grotER - grootST
vermoeid - vermoeidER - vermoeidST

Als het als bijvoeglijk naamwoord wordt gebruikt komt er nog een "e" achter:
Het grotE huis - het groterE huis - het grootstE huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

voor de overtreffende trap kun je vaak ook 'het' schrijven;
het best
het leukst
het dunst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door te bedenken of het mogelijk is het woord nóg sterker te maken, zonder er een voorvoegsel (zoals aller- of super-) bij te plaatsen. Als dat mogelijk is gaat het om een vergrotende trap, en als het niet mogelijk is betreft het de overtreffende trap.
Bijvoorbeeld: mooier en mooist. Meisje A is mooier dan meisje B. Maar meisje C is het mooist.
Amadea