in nederland zeggen we vaak mmmmm met een schuddend hand gebaar naast ons hoofd, maar is dat overal ter wereld zo?

zo niet, welke andere gebaren heb je dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat gebaar voor "lekker" is zeer Nederlands en wordt in het buitenland niet begrepen. (Het woord trouwens ook!). In Brazilië wrijf je over je oorlel wanneer iemand je iets lekkers te eten voorstelt.

Toegevoegd na 12 minuten:
In Amerika wrijven ze over hun onderbuik om aan te geven dat het goed smaakt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Chinezen boeren als ze het eten lekker vonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handgebaren zijn moeilijk te traceren en zeer cultuurgebonden. Een Portugees die zijn oorlel aanraakt, zegt daarmee:"Het gaat goed". De Italiaan die dat doet, zegt dat je een mietje bent ("je zou oorbellen, moeten dragen"). Het wuiven met de open hand wordt door onderzoekers als positief gezien, als het symbolisch naar je toe halen van iets of iemand. Bij het "Yum-yumgebaar"prop je het lekkere eten letterlijk in je mond. Spanjaarden hebben een vergelijkbaar gebaar, waarbij ze hun duim en pink strekken en langs het hoofd bewegen:" Drink iets van me".
Bronnen: