Wat is het allerlaatste nieuwe woord dat er in de Nederlandse taal is bij gekomen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Dus als het antwoord is dat deze vraag is niet te beantwoorden is dan strookt het niet met de richtlijnen van deze site. Ik had een vraag gesteld hoeveel recepten bestaan er op aarde, en die is verwijderd geworden omdat het geen goeie vraag is. Het antwoord was ""het moet tot kennis vermeerdering leiden en anders wordt de vraag verwijderd"

En deze vraag die ik nu gesteld heb, wordt 2x gemarkeerd als goeie vraag????? Hier is toch ook geen antwoord op te geven.
Hoe kun je dan mijn vorige vraag verwijderen als deze vraag wel mag blijven staan? Maar je mag wel bezwaar aantekenen maar helaas niet in hoger beroep :) Over de beslissing valt niet te discussieren. Daar heb ik dan moeite mee omdat ik graag de diepte in wil gaan met mensen.

Ik wil filosoferen, van gedachte wisselen met anderen die ook een beetje out of the box denken en dat vind ik nou juist zo leuk hier. Maar als mijn vragen zo weggevaagd worden dan heb ik daar wel moeite mee als andere vragen die net zo onbeantwoordbaar zijn wel mogen blijven staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Die vraag is niet te beantwoorden. Zodra jij of ik een nieuw woord verzint, is het deel geworden van de Nederlandse taal. Roep ik hier nu 'blagiwoen', dan is dat momenteel het nieuwste Nederlandse woord.

Iedereen kan een nieuw woord maken, daar zijn geen regels voor. Of elk nieuw woord ook daadwerkelijk op grote schaal gebruikt zal worden, is natuurlijk maar de vraag.

Nieuwe woorden zijn vaak samenstellingen van bestaande woorden. Vaak komen ze in de media het eerst voor in nieuwsberichten. Als dan iemand de Dodenherdenking verstoort, wordt het nieuwe woord ‘damschreeuwer’ uitgevonden.

Nu met de brand in Moerdijk zie ik het woord ‘chemiebrand’ in de media verschijnen. Als ik heel snel googel, vind ik geen Nederlandse hits voor ‘chemiebrand’ vóór 6 januari. Het lijkt er dus op dat ‘chemiebrand’ een van de nieuwste Nederlandse woorden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat het belangrijk is dat een woord een betekenis heeft.
wat betelent blagiwoen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@firebird
Eh... de voet van de bureaulamp die hier voor me staat, die noem ik blagiwoen. Ik hoop dat andere mensen ook blagiwoen gaan zeggen als ze het over de voet van hun bureaulamp hebben. Dan kan blagiwoen nog heel groot worden. @Suniram
Vanwaar die twijfels? Er is geen enkele instantie die nieuwe woorden beoordeelt en ze toelaat tot de Nederlandse taal. Tenzij je vindt dat een woord pas bestaat als het opgenomen is in de Van Dale. Wat zijn dan de criteria? Moet het in de krant gestaan hebben? Moet het door minstens twee mensen onafhankelijk van elkaar gebezigd zijn? Waaraan moet een woord volgens jou voldoen om als 'nieuw' bestempeld te worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is inderdaad niet te beantwoorden, jouw antwoord heeft mij iets doen in zien en begrijpen. Dat alleen al is mooi, mijn dank daarvoor. Fijn om mensen hier te treffen die mee denken :)

Andere antwoorden (4)

Een van de nieuwere woorden is het gedoogkabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede kanshebber voor de titel 'nieuwste woord' is 'Snelheidsdeken', daterend van 20 december 2010.

Zie ook de vraag van Jelle over dit woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedenk nu ter plekke : een quizpoliticus en het quizelectoraat (dat zijn dan de kiezers die hij of zij ermee wint).Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat maar vermits er hier nog steeds geen regering is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tentsletje

http://www.gva.be/nieuws/media-en-cultuur/aid999686/tentsletje-haalt-het-van-pedopriester.aspx