Hoe komt het woord 'menselijk' aan die goede connotatie?

Mensen zijn de enigste soort levende wezens die elkaar vermoorden en onderwerpen vanwege huidskleur, godsdienst en tal van andere zaken. We vernietigen de aarde doordat we de boel vervuilen en vernietigen. We behandelen de dieren niet normaal.

Als je bijvoorbeeld meedogenloos uitlaat over iets wordt dan roepen ze vaak dat je je best een beetje menselijk mag gedragen.
Hoe komt het dan toch dat het woord 'menselijk' als iets goeds wordt beschouwd terwijl er zoveel negatieve zaken aan hangen?

7 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Inekez1
7 jaar geleden
"Mensen zijn de enigste soort levende wezens die elkaar vermoorden en onderwerpen vanwege huidskleur, ..." Nee hoor, dat is zeker niet het geval! Er zijn grote vissen die kleine visjes eten. Er zijn veel diersoorten waar de mannetjes elkaar dodelijk kunnen verwonden in de strijd om een vrouwtje. Bij dieren is het heel gewoon dat alle zwakke, zieke, manke of bijvoorbeeld albino-dieren door de groep worden verstoten (= dood laten gaan) of zelfs worden gedood, om de rest van de groep betere overlevingskansen te geven. Mensen zijn steeds bezig de balans te vinden tussen het beschermen van de zwakkeren (ziek, met handicap, of tot een minderheid behorend) en het buitensluiten van groepen, om de 'eigen groep' te beschermen. Soms moet je de ene groep buitensluiten om de andere groep te beschermen, maar ergens hopen we altijd op een situatie waarin elke groep in vrede en veiligheid kan leven. Het is menselijk om niet alleen aan jezelf en je eigen groepje te denken, maar ook rekening te houden met de anderen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Speciesisme.

Het beste antwoord

De meeste mensen zien de mens, ondanks alle afkeurenswaardige gedragingen van mensen, als van nature "goed".

Vrijwel alle handelingen die je opnoemt zijn in de meeste landen verboden, zijn oorlogshandelingen en/of worden als normoverschrijdend beschouwd. De meeste mensen proberen over het algemeen te voorkomen dat ze deze handelingen (moeten) uitvoeren. De handelingen blijven dus uitzonderingen, al lijkt dat soms niet zo te zijn. Media schrijven berichten over (uitwassen van) de genoemde handelingen juist omdat deze uitzonderlijk zijn. Wat je hierover hoort, is juist opvallend omdat jij die handelingen, als mens, ongewenst of onaanvaardbaar vindt.

Kortom: de meeste mensen hebben wèl respect voor het leven en behandelen elkaar, de aarde en de dieren zo goed mogelijk.
Antoni