Verstoort internet met zijn korte aandachtsspanne iemands geduld om boeken te lezen ?

Beetje moeilijk om deze vraag te formuleren. Ik lees graag maar ik vind dat ik niet voldoende lees ( romans ) onder andere door internet.
Tenminste dat denk ik .

Is dit een probleem dat vaker voorkomt bij snel afleidbare mensen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een goeie vraag! Om eerlijk te zijn heb ik precies hetzelfde. doordat je op internet van alles kunt doen zoals dingen leren op goeievraag.nl of op youtube filmpjes kijken over een favoriet onderwerp of wat dan ook wordt er minder gelezen. Ik vermoed dat het bij meer mensen voorkomt, lezen raakt echt op de achtergrond. Geen idee of er al onderzoek naar gedaan is maar ik ben ervan overtuigd dat het klopt, ik weet niet of je het moet zien als een probleem (wel als het je ergert natuurlijk). Omdat je toch veel kunt leren van internet is het niet zozeer een groot probleem wat betreft intelligentie op zich, toch denk ik dat het ten koste kan gaan van je fantasie. Misschien is hier het motto 'elk voordeel heeft zn nadeel' (Cruijff) en visa versa toepasselijk. Aan de ene kant is internet een bron van inspiratie, kennis en verschillende meningen en aan de andere kant is het jammer dat mensen er minder door lezen. Wel denk ik dat vooral bij jongeren die nu opgroeien in het internet tijdperk steeds minder interesse voor lezen is dan vroeger. Ook is het waarschijnlijk niet alleen bij snel afleidbare mensen want internet is ook gewoon leuk en leerzaam.

Het antwoord op jouw vraag is: JA, maar niet alleen door internet maar ook door TV. De wereld is veel sneller tegenwoordig. Het betekent ook dat alleen die schrijvers gelezen blijven worden die niet langdradig zijn.

ik zit nu ook op goeievraag vragen te beantwoorden ipv mijn boek te lezen maar had ik dat niet gedaan had ik mogelijk tv gekeken ipv lezen. Het antwoord op je vraag is ja!!! Er zijn nu zoveel andere dingen te doen (dan vroeger bijv) dat die soms de tijd van lezen innemen. ECHTER daar ben je zelf bij. Ik creeer voor mezelf altijd een "leeshalfuurtje", ga naar een park (in de zomer), ga iets eerder naar bed etc, ga bij een sportactiviteit van de kids zitten, mét boek. En kan heerlijk even lezen. Ik ken trouwens mensen die dan gaan zitten bellen, maar ik lees

Zeker waar, dat kan ik met volle overtuiging zeggen, vooral afgeleid zijn door iets/iemand. Ik heb met lezen ook zo´n gewoonte om even onderuit te zakken met een boek, maar als ik er moeilijk in kan komen dan ga ik liever wat anders doen, en dan kan het maanden duren voor ik weer de draad oppik, totdat het verhaal echt begint, dan ben ik niet meer te stoppen.. Dus het internet en zo kan zeker verstoort werken...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100