Zou graffiti (deels) legaal moeten worden?

Je hebt nu natuurlijk in bepaalde plaatsen van die legale muren, maar dat schiet niet echt op.

Natuurlijk blijft graffiti vernieling als het geplaatst wordt op huizen, scholen, stations etc, maar mooie graffiti is niet lelijk...

Maar bijvoorbeeld geluidswanden naast spoor en snelweg. Is dit niet de plek bij uitstek om creatievelingen lekker hun gang te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je hebt graffiti en graffiti ; in sommige gevallen kun je echt spreken van (urban) kunst, en het schijnt ook wel dat je inderdaad panden en deuren kunt laten opsieren door graffiti-artiesten. Die moeten natuurlijk wel ergens (hebben) kunnen oefenen.

Maar er is natuurlijk ook die andere graffiti die we allemaal zo goed kennen ; loze kreten, kladders en schuttingwoorden die het stadsbeeld alles behalve verfraaien en van mij net zo goed verboden mag blijven. Maarja, misschien is het wel leuk OMDAT het verboden is, en ben je met een toestemming van dat geklieder af ?

Voor een (middel)grote stad lijkt echter het aanwijzen van plaatsen waar je wel naar hartelust serieus kunt oefenen (of desnoods honderd keer je naam opschrijven als een hond die tegen elke paal moet vlaggen) best goed te doen, vooral omdat lang niet elke saaie lange grijze muur mooier is dan een beschilderde. Of al die lange panelen langs de snelweg. Daar zou het in veel gevallen een toevoeging kunnen zijn zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Mee eens, er zitten vaak ware kunststukjes tussen. En in mijn visie werkt het prima wanneer de gemeente hier plekken voor aanwijst, en die zijn er genoeg volgens mij. Ze kunnen dan legaal hun gaan gaan en de boel fleurt er ook nog van op.

Afspraken wat er wel en niet op mag komen qua afbeeldingen zou wellicht wel wenselijk zijn. Of de gemeente doet zelf een verzoek om een bepaalde afbeelding (iets met treinen bij het station bijvoorbeeld).

Toegevoegd op 07-06-2009 11:34:58
"gaan gaan" is natuurlijk "gang gaan" ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sport blijft het natuurlijk daar te doen waar het niet mag.
Op plaatsen waar het gewenst is zou men dus af en toe een bekeuring uit moeten schrijven om het leuk te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd verbieden, afblijven van spulletjes die niet van je zelf zijn. Plekjes waar het wel en niet mag slaat nergens op, dit soort dingen zijn niet te handhaven. Alleen wetten aannemen die je kan handhaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ben ik het absoluut mee eens. Er zijn genoeg lelijke muren en inderdaad geluidswanden die wel een mooie graffiti tekening kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graffitimakers noemen zichzelf schrijvers want dat is wat ze doen.(Graffiti is een Italiaans woord. En het is eigenlijk een meervoud, al kom je het enkelvoud graffito haast nooit tegen. Graffiti komt van het Griekse grafein. Grafein betekent schrijven). Ze schrijven de namen die ze zelf verzonnen hebben of die aan ze gegeven zijn, op muren en andere obstakels. Maar vooral op treinen en metro's zodat, ze van de ene stad naar de andere stad gaan. Want de bedoeling van graffiti is om je naam zo bekend mogelijk te maken, in zo veel mogelijk steden.

Mbt de vraag: Als het al deels legaal zou worden (waar ik voorstander van ben), dus toegestaan op bepaalde plaatsen, is het nog maar de vraag of de schrijvers deze plaatsen zullen accepteren als zijnde hun enige werkgebied.
Want waarom doen ze aan graffiti?
-Misschien alleen maar uit verveling.
-Om de kick, het opwindende gevoel dat je iets doet wat niet mag, omdat het illegaal is.
-Omdat de kunstwerken in openbaar gemaakt worden. Hierdoor krijg je bekendheid.
-Om het straatbeeld of stadsbeeld te veranderen; vrolijker, kleuriger en minder saai te maken.

Persoonlijk vind ik het voorbeeld van de geluidswanden helemaal niet zo slecht, of bv wat je de laatste tijd vaker ziet in de binnenstad: het bewerken van afzettingen van bouwterreinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in Rotterdam zie je dit veel gebeuren door 'Lastplak'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie naam ook: "Lastpak"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry: "Lastplak"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat ze de rommel bij zichzelf vol kladderen
Ik vind sommige vormen van grafitti geweldig mooi. In Arnhem bij de nieuwe brug zijn enkele muren daarvoor beschikbaar. Het is pure kunst! Als je het in een museum zou hangen, zou het wel zo heten, nu helaas wordt het nauwelijks opgemerkt. De gemeentes zouden de muren dan ook wat gladder moeten maken, niet met al die hobbels of golfplaten. Gewoon de mogelijkheid geven aan goeie grafittispuiters, want voor mij zijn sommigen echte kunstenaars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het al op sommige plekken. Dat doen ze om "wilde"grafitti te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie graffiti is niet lelijk! ;)

Helemaal mee eens!
Veel graffiti zijn prachtige kunstwerken.

Er moeten wel duidelijke regels blijven, want niet iedereen is vanuit zich zelf even verantwoordelijk en meningen verschillen.

Beledigingen en andere gemene uitlatingen of akelige beelden zijn niet prettig, moeten voorkomen worden.
Maar er zijn vast genoeg leuk graffiti lui die daar graag een mooi kunstwerk overheen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er helemaal mee eens dat het in ieder geval op bepaalde plaatsen legaal moet worden.
Om een beetje graffiti te kunnen spuiten moet je flink oefenen, en soms zitten er echt kunstwerken tussen!