hoe word ik freelance fotograaf? hoe kom ik aan reclame en modebladen

Hallo allemaal,,

ik ben iemand bezig met kunst en fotografie en heb zelf diploma van fotografie ik wil nou als freelance fotograaf aan de slag gaan alleen weet niet echt hoe! hoe kom ik aan opdrachten wat moet ik doen, moet ik me ergens registreren en inschrijven, ik hoor vaak over de stockbureas en reclamebureaus maar hoe kom ik nou aan ze!!?? zijn er misschien websites of weet iemand zoiets van bureaus waar ik zou me kunnen opgeven als fotograaf en opdrachten kunnen nemen etccc
ik zou vooral dolgraag voor magazines en modebladen willen werken ik weet dat dat niet zomaar kan gebeuren en de droom uitkomen maar wil ik wel best aan hun komen en proberen minstens maar waar zijn ze eigenlijk?!! voor werk bijvoorbeeld kun je makkelijk naar een uitzendbureau toe maar als je denkt freelance te worden waar moet je dan naartoe??? kan me iemand een trucje geven

Groetennnn,,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

van zelf gaat niets, gewoon beginnen en mensen laten zien wat je kan. gewoon in de belangstelling blijven en aan de weg timmeren. vraag je zelf even af wie jou fotos gebruiken kan, en dan go!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volg via internet de hulpdiensten in je woonplaats op de voet en ga er direct naar toe als er iets 'interessants' aan de hand is. Bied deze foto's aan bij alle huis aan huisbladen in je regio.
Ga naar elk evenement

Ga naar de lokale / regionale omroep en meld je aan als vrijwilliger, en doe daar hetzelfde (als ze tenminste ook TV verzorgen).

Houd het regionale nieuws in de gaten via diezelfde huis aan huisbladen en maak foto's van alle evenementen, tentoonstellingen, markten, vieringen, jubilea, kunst exposities, open dagen van bedrijven, zwembaden, koopzondagen.

Natuurlijk hebben kranten altijd al hun eigen contacten. Maar die zijn op dezelfde manier begonnen.

Bedenk als je creatief bent een 'eigen' onderwerp wat nog niet vaak voor het voetlicht kwam. Je bent geïnteresseerd in kunst, dus dat lijkt me een open deur.

Reken bij iedereen, behalve bij de lokale/regionale omroep (investering en netwerk) een gewoon tarief.

Als je winkeltje redelijk begint te lopen schrijf je je pas in bij de KvK. Trek er een jaar voor uit en zet alles op alles.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vriendin is 10 jaar geleden als freelance aan de gang gegaan. Ze heeft een website opgericht, en is op de website istockfoto gaan publiceren. Nu is ze daar editor en doet heel veel diverse klussen.

http://www.istockphoto.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat houdt dat "diploma van fotografie" dan in?

Als je in Nederland een vakopleiding fotografie doet,
dat krijg je eveneens les is marketing, het opzetten van een bedrijf, hoe je aan opdrachten moet komen etc.
Dus wat stelt jouw diploma voor?

Ik heb ook een diploma in fotografie.
Van een simpele eenjarige cursus.

Maar toch: als ik beroeps zou willen worden dan had ik me al lang verdiept in de zaken die jij vraagt.
Dan ben je lid van verschillende fotofora om je werk te laten beoordelen.
Dan ken je alle websites van beroemde fotografen en ook alle websites waar je je foto's kunt plaatsen.

Nu kan iedereen - met of zonder diploma - fotograaf zijn of worden.
Maar geloof me, er zijn er duizenden zoals jij.

Waarom zou iemand jou dan aannemen
of jou een opdracht geven?
Wat heb je gedaan?
Wat is je ervaring?
Wat kun je laten zien?
Hoe ziet je portfolio er uit?

Succes.