waarom zeggen moslima dat ze zelf een hoofddoek aan willen doen?

Om te beginnen : ik heb totaal niets tegen mensen die een hoofddoek dragen. Ik ken heel wat intelligente vrouwen met een vooraanstaande functie, en die een hoofddoek op hebben.
Maar hoe dan ook verwondert het me dat sommige moslima zelf aangeven dat ze een hoofddoek willen dragen. ik heb me laten vertellen (door een Turkse vrouw) dat het het voor moslima makkelijker is als ze een hoofddoek dragen, dat ze zich makkelijker kunnen bewegen in de maatschappij en sneller toelating krijgen om te gaan studeren, werken etc.... de hoofddoek zou dan symbool staan voor het feit dat zij niet "beschikbaar" zijn voor (andere) mannen. op die manier laten ze zien dat ze gerespecteerd willen worden. die redenering kan ik best vatten
maar tegelijk heb ik zoiets van : jamaar, zouden ze dan niet beter beginnen met die mannen te herprogrammeren? want als je die logica doortrekt zouden alle vrouwen zonder hoofddoek wél "beschikbaar" zijn...en dat lijkt me nu héél verre van waar. Plus getuigt dit bij mannen die zouden beweren dat hun vrouw zonder hoofddoek een "hoer" is, toch van een grote angst en gebrek aan vertrouwen. Maar tegelijk ook soms toch wel van hoe zij zelf naar vrouwen kijken...
wat me echter het meeste frappeert is dat zelfs super intelligente en moderne moslima zeggen dat ze zelf een hoofddoek aan willen, dat ze hierbij niet gedwongen worden door hun religie, man of door gelijk wie. Niemand wordt toch geboren met het idee "ik wil een hoofddoek op mijn hoofd"...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met een hoofddoek? De meeste vrouwen maken idd de keuze zelf. De laag afhangende broeken met een tatoeage boven de billen, en een flebber buik is meer storend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze dat zelf aan willen doen? Is dat zo gek om te geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man is een moslim, zijn zusjes en zussen dragen allemaal een hoofddoek en niet omdat vader dit zo wilt of dat hun man het zo wilt nee omdat ze dit zelf graag zo willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb duidelijk geschreven dat ik absoluut niets tegen het dragen van een hoofddoek heb. vele onder mijn vriendinnen en collega's dragen ook een hoofddoek, daar is niks mis mee. en zij zeggen inderdaad dat ze dat zelf willen. maar wat is de beweegreden? daar krijg ik geen duidelijke hoogte van. Het is meestal zeker geen dwang door gelijk wie. maar wat dan wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag je dan toch aan die vele van je vriendinnen en collega's ?

Het beste antwoord

Heel veel aan Moslimvrouwen opgelegde verplichtingen , komen van en uit de vrouwen zelf.
Het is zelfs gebleken dat vrouwenbesnijdenis NIET door mannen bedacht is en meestal (waar het gebeurt) het door vrouwen uitgevoerd wordt , waarbij notabene de eigen moeder haar dochter "in bedwang " houdt.
Dus heel veel achterstellingen laten zich ook slecht uit de cultuur verwijderen als de Molslima ze zelf in stand houden.....
Dit is NIET beledigend of veroordelend bedoeld, maar is voortgekomen uit gedegen onderzoek naar de cultuur onder Moslimvrouwen.
Mishandeling van Moslimvrouwen is een kwaad wat natuurlijk met wortel en tak moet worden uitgeroeid.
Helaas is daar een moeilijk door te voeren wettelijk beleid nodig.
De ergste mishandelingen blijven immers voor de buitenwereld onzichtbaar.
Het doekje is het meest zichtbaar en op zich het minst
beschadigend.
Niet zo lang geleden droegen vrouwen hier ook hoofddoekjes, zodat de haren niet verwaaiden.
Ik denk dat Nederlandse niet Moslimvrouwen dat nu minder doen omdat ze zich niet als Moslimvrouw willen
laten aanmerken..
Nogmaals, niets is beledigend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat ze het zelf willen. Als je vraagt wáárom ze het willen.. het zit diepgeworteld in hun cultuur en is gebaseerd op hun religieuze overtuigingen.
Het wel of niet vrijwillig dragen van een hoofddoek staat los van intelligentie. Het goed kunnen beargumenteren van hun beweegredenen daarentegen hangt wel samen met intelligentie.
Het lijkt me dat het duidelijk voor je is dat een moslima die geen hoofddoek draagt, gezien vanuit hun cultuur, meer seksualiteit uitstraalt. Als dat de reden is waarom sommige moslima ervoor kiezen een hoofdduk te dragen, dan heb je dat, in mijn ogen, te respecteren.
Het doortrekken naar àlle vrouwen is onzin, want het komt voort uit een specifieke cultuur en religie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sommige dingen kun je je (vanuit je eigen referentiekader) moeilijk voorstellen, maar zijn in andere religie en/of cultuur heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dragen van een hoofddoek is een van de keuzes die een vrouw kan maken in haar leven. De keuze is ingegeven door de religie.

Als jij het niet prettig vindt om een hoofddoek op te hebben, dan is dat jouw goed recht. Maar er zijn veel mensen die, vanwege een religie, zich beperkingen opleggen en dat met liefde zullen doen. Dat kan van alles zijn, van eetgewoonte via kleding tot het volgen van gebedsdiensten etc. Het is dus net zo goed het recht om een hoofddoek te dragen, als het recht van iemand om zondag naar de kerk te gaan (in plaats van lekker uit te slapen tot 11 uur). Dat kerkbezoek is ook een verplichting, dus een beperking in de vrijheid, die velen zich met liefde zullen opleggen.
13 jaar geleden
Er zijn ook veel andere mensen die beweren dat ze zelf hebben gekozen voor de auto of de tandpasta die op TV is aangeprezen in de reclame; geloof jij het?

Toegevoegd na 8 minuten:
Moslima's zeggen om de zelfde reden dat ze voor een hoofddoek hebben gekozen als draagsters van Dior dat zeggen.
(Dit zet ik er maar even bij omdat er altijd mods zijn die denken dat het zonder deze toevoeging geen antwoord is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eveneens wordt niemand geboren met het idee: ik wil kleren aan mijn lijf. Maar van zodra het een beetje kouder wordt, voelt dat wel comfortabel. Eveneens denk ik dat hoofddoeken lekker knus kunnen aanvoelen. Plus, als je niet bepaald moeders mooiste ben, of een beetje verlegen van nature, is het wel fijn je een beetje te kunnen verbergen in zo'n hoofddoek. Ik denk dat je het echt moet zien als een zoveelste kledingstuk. Misschien vind jij het ook wel fijn om sokken te dragen of een onderbroek. Hoe verklaar je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel vrouwen, zoveel redenen.
En als ze het toch zeggen, dan zal het toch wel zo zijn?
Waarom zou je daar aan twijfelen?

Redenen varieren van:
*het moet van de godsdienst en/of het moet van de man, via
* hoef ik lekker niet iedere dag mijn haren te doen, via
* met zo'n doek zie ik er beter uit, via
* dan voel ik me beter "beschermd", via
* vanuit de cultuur, de omgeving, de afkomst is het een keuze die je makkelijker maakt dan wanneer je niet die achtergrond hebt, via
* dat jonge intelligente moslima's die doek zijn gaan dragen om fijn te laten zien dat ze moslima zijn, via
* mijn vriendinnen doen het, dus doe ik lekker mee.

Misschien zijn er nog wel meer redenen, argumenten.
Moet je gewoon aan alle vriendinnen en collega's vragen die een hoofddoek dragen.
En misschien ook aan alle moslima's die geen hoofddoek dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel, ik heb dat natuurlijk al gevraagd aan moslima's die ik ken, velen zeggen "omdat ik daarvoor kies". als ik dan verder vraag krijg ik vrij emotionele reacties, bv; "heb je er misschien iets tegen of zo?" en dat vind ik jammer. want zo bedoel ik die vraag natuurlijk niet.
ik heb het ook al gevraagd aan moslima's zonder hoofddoek, en ook die antwoorden verschillend, bv. "Het staat niet in de Koran dat ik dat moet doen, wel "bedek je" en dat geldt ook voor mannen (weet zelf niet of dat al dan niet waar is, maar die vrouw zegt dat dus)"
"ik zal daar later voor boeten als ik overleden ben en tegenover Allah sta, maar ik kies er nu voor om het niet te dragen".
"ik doe mijn zin"
etc....
Dus ook niet echt neutrale reacties.
En met niet-moslims kan je er ook zo moeilijk over praten, het hele hoofddoekendebat maakt dan dat je vrij snel een hoog oplopende discussie krijgt.
Vandaar vraag ik het dus gewoon op "goeie vraag".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zeg ik:
zoveel vrouwen, zoveel redenen. Waarom-vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden.
Zoals Hans Teeuwen zei:
-"Worden jullie onderdrukt?"
/"Dat moet ik aan mijn man vragen"

-"En de islam vindt dat alle vrouwen hoeren zijn! Dus dan moet je niet denken, doe ik snel een doek om men kop en dan ben ik geen hoer meer, NEE dan ben je een hoer met een doek om je kop!"

Ik denk zelf dat het een soort vrije keuze is die het leven van de moslima makkelijker maakt.
Als een moslima vriendinnen heeft die ook een hoofddoek dragen, is de kans groot dat ze er zelf ook een dragen.
Het gaat volgens mij dus ook om een soort groepsdruk.
Het is natuurlijk maar gewoon geloofsuiting en ik heb er absoluut niks op tegen, alleen vraag ik me af wat de vrouw zelf nou echt van binnen denkt.
En het is natuurlijk ook iets om aan te geven bij welke cultuur je hoort, zoals hippies die vaak in de meest bijzondere gewaden lopen.
Maar we kunnen natuurlijk allemaal stellen, dat wanneer een 12 jaar oude moslima (de leeftijd waarbij de mensen die ik ken begonnen met het dragen van een hoofddoek) geadopteerd zou worden door een Nederlands gezin, en voor de rest alleen maar met Nederlanders in contact zou komen, de kans groot is dat ze geen hoofddoek meer draagt wanneer ze volwassen is.
Ik hoop dat dit voldoende antwoord op je vraag is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps met Nederlanders bedoel ik elk persoon met een Nederlandse identiteit die geen geloof heeft. Of in ieder geval geen geloof waarbij een hoofddoek gedragen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stalckystone: ik snap je redenering, ben het eens met 'herprogrammeer die kerels dan maar eerst'.
Maar ja, vroeger was het hier net zo, in de 12 eeuw waren er ook monniken die vonden dat een 'onbedekte' vrouw (zonder het hoofd bedekt te hebben) dus een hoer was. Sterker: in sommige andere geloven zie je het ook nog steeds (joods; artikel 31 en andere zeer orthodoxe gereformeerde varianten).

Het heeft naar mijn idee echter niets met intelligentie te maken, maar met cultuur en gewoonte. Ik ken moslima's met hoofddoek en moslima's zonder, beide 'varianten' even gelovig.

Wat ik wel denk, maar ik weet niet of dat klopt: hoe meer mensen mekkeren over die hoofddoek, hoe meer het misschien een soort geuzenteken wordt om 'm te dragen.