Ik wil modeontwerpster worden maar ik mag en kan niet naaien omdat ik 14 ben,wat moet ik doen?

Heeeeeeeeeelp me à.u.b

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (9)

Ik kon en mocht al naaien (niet doordenken, ik bedoel met naald en draad) toen ik 8 was. Zo moeilijk is het niet. En wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je met een naald in je vinger prikt.

Je kan ook tekenen, op de computer of met papier. Met stof kleren ontwerpen is behoorlijk moeilijk, vooral in het begin. Zowat iedereen maakt eerst een ontwerp voordat hij/zij begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft leeftijd er mee te maken of je wel of niet kan naaien?

vraag voor je verjaardag of iets dergelijks een naaimachine van je ouders en ga aan de slag, oefening baart kunst.

koop bladen en tijdschriften die hierover gaan en lees veel boeken over het maken van kleren, dan leer je het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin klein voor jezelf. Waarom zou je het dan niet mogen? Zolang je niet in dienst bent voor anderen en meer werkt dan wettelijk mag kunnen ze je niets maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is maar 14, op die leeftijd mogen ouders nog veel beslissen voor hun kinderen.
Waarom mag je niet naaien? Persoonlijk vind ik dat ouders hun kinderen moeten motiveren hun creatieve kanten te ontplooien, ongeacht of je er nou wel of niet laten je beroep van maakt. In dat opzicht zou ik je aanraden hierover een goed gesprek aan te gaan met je ouders om hun in te laten zien hoe graag je het wilt.

Wat je verder zou kunnen doen is bijvoorbeeld voor je verjaardag van iedereen geld te vragen en daarvan op naailes te gaan. Mijn ervaring is dat je daarvan meer opsteekt dan van zelf "aanrommelen". Je leert dan de echte basiskennis die je altijd nodig hebt... En als je het zelf betaald dan laat je ook nog eens extra zien aan je ouders hoe graag je het wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter mag inmiddels ook nauwelijks meer met de naaimachine sinds ze dat meermalen goed voor zichzelf versjteerd heeft, maar die is daarna zo gedreven met de hand aan het naaien geslagen, blind leren zomen, knoopsgaten leren maken, dat ik inmiddels denk dat ik toch maar weer eens met de hand over mijn hart moet strijken....

Maar maak je niet druk ; voor de modevakschool hoef je nog niet te kunnen naaien, dat leer je daar. En dan staat een naaimachine wel degelijk op je 'boekenlijst', en MOET je zelfs wel.

Of je goed / creatief genoeg bent om mode-ontwerpster te kunnen worden is natuurlijk afwachten, maar je kunt er in elk geval prima leren naaien, en een hoop andere vakken in de kledingindustrie. Voor ontwerpster moet je goed op de hoogte zijn van stoffen, technieken, kleuren en redelijk kunnen tekenen, maar je hoeft er beslist geen coupeuse voor te zijn. Da's weer een heel ander beroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je wel met de hand naaien? Daar kan weinig fout bij gaan. Het duurt wel veel langer tot je iets af hebt, maar dat zou je in ieder geval wel kunnen doen.
Daarnaast kan je je ook oefenen in het bedenken van kledingstukken, zonder ze daadwerkelijk te maken.
Koop een paar dummy's (schetsboeken) en probeer bijvoorbeeld 2 keer per week een paar outfits te schetsen.
Je kan jezelf daarbij ook opdrachtjes geven, bijvoorbeeld de natuur ingaan en een voorwerp zoeken dat je gebruikt als inspiratiebron voor een kledingstuk, of plaatjes zoeken van kleding uit de geschiedenis of andere culturen, en dan gaan bedenken hoe je zoiets zou kunnen omtoveren naar iets moderns, of hoe je interessante combinaties kan maken van 2 heel verschillende stijlen.

Daarnaast kan je je verdiepen in andere modeontwerpers, kijken of je documentaires over hen kan vinden, in de bibliotheek naar boeken over mode zoeken, of op internet zoveel mogelijk modeplaatjes bekijken en informatie lezen.
Je kan jezelf daarbij ook opdrachtjes geven, bijvoorbeeld in je dummy een bladzijde schrijven over waarom je een bepaald kledingstuk zo goed vindt, of wat het werk van die ene ontwerper nou zo bijzonder maakt.
Zo train je jezelf in het analyseren van mode, wat je eigen werk zeer ten goede kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een misverstand hoor, dat het echt heel veel langer duurt. Het ontwerpen, tekenen, patroontekenen, knippen, rijgen, doorslaan, spelden, passen en afwerken is het echte werk, de naaimachine is gewoon een hulpmiddel om iets vlotter de stukken aan elkaar te kunnen zetten. Pas in een jurk in princesselijn met een rok van 8 banen merk je echt signifikant verschil ; een klein rokje oid is op de hand zo gebeurd.
Jonge meiden met erg weinig naaiervaring (en va ook weinig geduld) gaan nog zo vaak de fout in, dat ze langer bezig zijn met uithalen dan dat ze tijdwinst hebben van het machinewerk. Het vak op de hand leren, en pas DAN het snelle in-elkaar-zet-apparaat gebruiken (want meer is het niet)levert vaak betere resultaten op.
Natuurlijk ben je oud genoeg om met een naaimachine te werken.
Misschien is het een idee om te beginnen met een tweedehands naaimachine zonder veel "toeters en bellen", dus zonder veel extra mogelijkheden. Of anders is een ouderwetse handnaaimachine ook een idee. Misschien heb je nog wel een (oud) familielid dat er eentje voor je heeft staan.
Je ziet tegenwoordig ook weleens van die mini-naaimachientjes die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een zoompje te maken. Die heb je al voor circa 10 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mininaaimachientjes zijn eigenlijk alleen goed om voorgoed een pesthekel aan naaien te krijgen ; ik zou ze niet adviseren. Maar voor een euro of 25 heb je wel een redelijke ouderwetse (jaren 60/70) zware basismachine die alleen kan stikken of zigzaggen, en daar kun je echt alles mee.
Ik kreeg al naailes toen ik 10 was en op mijn twaalfde verjaardag mijn eerste naaimachine. Die heb ik overigens nog steeds en doet het na ruim 25 jaar nog prima.
Juist vroeg beginnen met patroontekenen en naaien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook 14 en ik leerde naaien zo'n 2 maanden terug. Iedereen kan het. Begin met iets simpels zoals een muts. Kijk bijvoorbeeld op YouTube voor tutorials.