Ik kreeg van een uitgever te horen dat mijn manuscript momenteel bij acquisitie ligt voor inzage. Wat betekend dit precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als we de uitgever nou eens vergelijken met een edelsmid, dan zijn het de schrijvers die hem het goud en de diamanten leveren. Zonder schrijvers zit de uitgever doelloos in zijn werkplaats. Met liefde en kunde bewerkt en verkoopt hij verhalen. Maar die verhalen liggen niet voor het oprapen. In de verwerving ervan, de acquisitie, realiseert de uitgever dan ook zijn bestaansrecht.
Hoewel de uitgever of zijn redacteur dus tamelijk snel heeft gezien of een manuscript talent verraadt, is acquisitie nog geen koud kunstje. Het punt is immers dat die slush pile maar zelden iets publicabels bevat (maar als het wonder zich aandient, moet je snel schieten). De talentenjager in boekenland beweegt zich dan ook op heel andere jachtgebieden. Anders gezegd: de uitgever filtert niet alleen, maar gooit ook lijntjes uit. Dat betreft de jacht op nieuw talent, maar evengoed de verdere ontwikkeling van reeds gepubliceerde auteurs.
6 jaar geleden
Je manuscript wordt ter beoordeling gelezen door deze afdeling. Afhankelijk hiervan wordt besloten het manuscript al dan niet uit te geven.
SimonV