Hoe heeft W.F Hermans leven het boek 'De Donkere kamer van Damocles' beïnvloedt?

Is er misschien iets in W.F Hermans leven gebeurd, waarom hij De Donkere Kamer van Damocles op die wijze heeft geschreven? Wat was zeg maar als belang voor dit boek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Reddie
9 jaar geleden
Wat er in je leven gebeurt, en welke keuzes je maakt, zijn altijd een voortvloeisel van je voorafgaande leven.
Je idee ligt dus nogal voor de hand, lijkt me.
SimonV
9 jaar geleden
Hermans zegt hier zelf over:
"Ik zou liever willen zeggen, dat de fantasie in sommige van mijn romans en verhalen sterk is geïnspireerd op wat mij is overkomen of had kunnen overkomen. Het autobiografische element in De donkere kamer is zeer gering, eigenlijk nihil." http://www.willemfrederikhermans.nl/tekst/herm014faja01_01/herm014faja01_01_0004.htm

Antwoorden (1)

Er is niets speciaals in zijn leven gebeurd, waardoor hij dit boek heeft geschreven.

Hij zegt er zelf over:
De fantasie in sommige van mijn romans en verhalen is sterk geïnspireerd op wat mij is overkomen of had kunnen overkomen. Het autobiografische element in "De donkere kamer" is zeer gering, eigenlijk nihil.
Ik ben het boek al beginnen te schrijven in 1952, en heb mij daarbij laten inspireren door een aantal werkelijke gebeurtenissen uit het verzet. Zo ben ik op het idee van de mysterieuze Dorbeck-figuur, in wiens opdracht de hoofdpersoon Osewoudt zou hebben gewerkt, gekomen door de verrader Van der Waals. Die beweerde na de oorlog zijn orders te hebben ontvangen van een Engelse agent, een zekere Verhagen, naar wie men maandenlang heeft gezocht. Pas op de avond van de executie gaf hij toe het verhaal verzonnen te hebben. Destijds putte ik veel van mijn stof uit de rapporten van de Parlementaire Enquêtecommissie, die jarenlang mijn dagelijkse lectuur zijn geweest. Een onuitputtelijke bron van inspiratie, die ook de vorm van deze roman wel enigszins heeft geïnspireerd.
SimonV