Wat betekent: "Rijmen en dichten zonder zijn hemd/broek op te lichten"?

Ik weet dat het een gezegde/spreekwoord is, maar wat het inhoudt..? :$

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/uitleg! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
18.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kwestie van eenvoudig simpele rijmen
te vertellen. Is al heel oud dat gezegde. Rijmen en dichten Er liepen eens een muis en een olifant over een brug. Zegt de olifant tegen de muis: Ik kan rijmen en dichten zonder mijn hemd op te lichten. Zegt de muis: Daar geloof ik niks van, laat is wat horen. Zegt de olifant: Ik loop over deze brug en ik krab op mijn rug. Nou zegt de muis dat kan ik ook:Ik loop over deze brug en ik steek mijn hand in je hol. Zegt de olifant: Dit rijmt niet. Zegt de muis: Nee, maar het dicht wel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha. Zo leuk! :D Die kon ik nog niet! Dank voor je antwoord en dat je me hebt laten lachen! :D Ik "vat" hem nu! :)

Het beste antwoord

Moet zijn : Rijmen en dichten zonder zijn hemd op te lichten. Het rijmt niet, maar dicht wel.

Dat betekent dat je iets kan zeggen wat op zich wel juist is, maar waar de ander niets aan heeft.
Een flink aantal antwoorden op dit forum vallen wel onder dit gezegde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat je zinnen op elkaar kunt laten rijmen zonder er al te veel moeite voor te hoeven doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook zoiets.
Ik had van deze nog nooit gehoord maar ik denk ook hij kan rijmen zonder schuttingstaal te gebruiken.
dus zonder vulgair te worden

dus niet tante jantje zat in de put,.....
en vult maar aan ;)
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
hallo waarom 3 min eentje is wel genoeg hoor ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry! :|
Oppervlakkige, simpele rijmpjes zonder iets van jezelf bloot te geven. Is over het algemeen negatief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Rijmen en dichten zonder zijn hemd op te lichten" heb ik tientallen jaren geleden voor het eerst gezien in de strip 'Jan, Jans en de kinderen' in de Libelle. Hij sloeg op Jeroen, het vriendje van Catootje, om zijn gevatheid te illustreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik de uitdrukking ook voor het eerst gezien! In deel twee van Jan Jans en de kinderen waarin Jeroen voor het eerst op bezoek komt, hij stelt zich voor als: 'Jeroen, poep aan je schoen' en hij verduidelijkt zijn gerijm met "ik kan rijmen en dichten zonder mijn hemd op te lichten!" De uitdrukking is ook bekend van de mop van de olifant en de muis, die olifant zegt dan ook "ik kan rijmen en dichten zonder etc etc" Wat de muis dan zegt moet je maar even googlen, anders gaat de redactie mijn reactie wissen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie! :) Maar je had je reactie gerust kunnen plaatsen, hoor ;) Sxiopo had de mop van de olifant en de muis ook geplaatst bij mijn vraag :)