Kan een mening objectief zijn?

Taalkundig gezien lijkt het niet te kloppen. Maar je hoort wel eens mensen zeggen ''... subjectieve mening... ''. Dan vraag ik me af of dit 'subjectief' wel eens wat toevoegt. Doet dat het wel, dan zou er dus een objectieve mening moeten bestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Het beste antwoord

Hier een subjectief antwoord op je vraag ;-)

Mensen hebben ook weleens een objectieve mening. Dat zijn vaak mensen die een ander graag iets opdringen, en gebruiken dat "objectief" eigenlijk alleen maar om hun tegenstander de mond te snoeren, en aan te geven dat andere meningen niet deugen.

Maar ik hoor mensen ook weleens zeggen, dat hun mening "maar" subjectief is. Daar spreekt een zekere bescheidenheid uit. Iets als: "ik vind dat voor mijzelf, maar jij kunt daar natuurlijk anders over denken."

Maar het overlapt elkaar ook een beetje. Klimatologen die Al Gore fan zijn, zullen toch echt beweren dat hun mening over de rampzalige tijden die ons te wachten staan, objectief is, omdat het "wetenschappelijk" is aangetoond.
Die mening betekent dus iets meer, dan die van wetenschappers, die vinden dat er maar wat aangerommeld wordt met al die conclusies.

Je hebt wat mij betreft gelijk. Een mening is een mening, en is altijd persoonlijk. En taalkundig is het dan ook wat vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee,een mening steunt niet op feiten,dus op door de wetenschap bewezen verifieerbare zaken.
All]één dergelijke zaken,zoals de bewijsbare natuurwetten,zijn slechts objectief te beschouwen.

Elke mening is daarom inherent subjectief van aard.
Daarom is het ook een ^mening^ en is derhalve dan ook ^persoonsverbonden^.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een mening kan niet objectief zijn. 'Subjectieve mening' is dan ook een pleonasme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een object in engels is een voorwerp, een feit is ook een voorwerp, dus objectief gaat over feiten.
Subjectief gaat over een mening.
Een mening kan dus niet objectief zijn omdat het een feit is.

Toegevoegd na 23 uur:
Nu ik er meer over nadenk, kan een mening toch objectief zijn. Een bepaald geloof, een overtuiging, is op zich een objectief feit, een feit dat men dit of dat gelooft of er van overtuigd is.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dit is echt een van de meest rare redenering ooit. "een mening kan dus niet objectief zijn omdat het een feit is"?! En sinds wanneer is een feit een voorwerp? Beetje apart:P
amc
13 jaar geleden
Ja, een feit is dat ik het verkeerd heb verwoord! Zoals jij het ziet zo staat het er ook.Stom,stom,stom! Ik bedoel het meer als iets dat vaststaat. De kennis van iets waarvan experts weer gebruik maken. Experts zullen eerst meerdere meningen onderzoeken om het dan als feit neer te zetten. Als het vaststaat en bewezen is dat iets zo is.
Vooral professionals proberen dit graag uit, maar realistisch is het onmogelijk. Veel dingen zijn bijna niet objectief te verklaren door de manier van uitlegen, maar een mening is sowieso nóóit objectief.

Mening = wat je zelf vindt,
Objectief = de harde feiten zonder te veel gevoelens of meningen.