Wat is een mooi, kort verhaal over de dood?

Een kort verhaal kan slechts enkele zinnen lang zijn; hoeft niet natuurlijk :) Om een voorbeeld te geven

Een bakker gaf door zijn bakkersraam geld aan een arme man. Toen de arme man in zijn bakkerij kwam verstopte de bakker zich liever met zijn vrouw in de hete oven dan dat hij zijn gezicht zou laten zien aan de man die hij had geholpen (gaat over de Tsedaka)

Mogelijk is het woord wijsheid meer op zijn plaats dan verhaal, maar alles is welkom!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een sprookje van Bomans. Een kleine 6 minuten is niet de kortste, maar wel iets waar ik het woord wijsheid bij vind passen:

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=gh_bxVL6v08

t was over en uit. iedereen met goede voornemens waren te laat. stel niets te lang uit. tot ziens......... mischien?

De dood is rechtvaardig en democratisch. Het ergste wat een mens zou kunnen overkomen is, dat hij een eeuwig leven zou hebben. Maar 100 is ook al erg genoeg.

Op het graf van J.C. Bloem staat het volgende: Voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij Het grafschrift van Adriaan Roland Holst: Wat was is geweest Een heel bekend grafschrift is dat van de achttiende-eeuwse dichter Hubert Kornelisz. Poot: Hier ligt Poot, hij is dood

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafschrift

Dood... hij is er niet meer.

Dit gedicht van Toon Hermans vind ik prachtig: Sterven doe je niet ineens, Maar af en toe een beetje En al die beetjes die je stierf, 't is vreemd, maar die vergeet je Het is je dikwijls zelf ontgaan, Je zegt:" ik ben wat moe". Maar op een keer ben je aan je Laatste beetje toe. Toegevoegd na 23 minuten: of deze van Acda en de Munnik uit: "Het regent zonnestralen" Herman in de zon op het terras Leest in 't AD dat 'ie niet meer in leven was Zijn auto was volledig afgebrand En die man die hem gekocht had, Stond onder zijn naam in de krant ...of deze mop uit mijn familie: Gert gaat naar zijn broer Kees en zegt tegen hem: Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte is: Onze Willem is vandaag overleden Het goede is: Je mag zijn schoenen overnemen

Een man liep over straat en dacht na over zijn leven. Niets bereikt dacht hij.. maar ik heb nog wel even. Nu ga ik leven en genieten van mijn bestaan. Hij had het mis hij stak in gedachte verzonken over en daar kwam net lijn 13 aan....

(Als iemand de bron weet, zeg het, ik weet het echt niet meer!) Te koop: Babyschoenen Nooit gedragen.

Bronnen:
(Met dank aan Fynnya en lunababy) Ernest Hemingway

ik zit hier aan de rand van mijn opa's bed. mijn opa ligt hier en hij ziet wit. geen ademhaling of hartslag is meer te zien of te voelen. snel breekt het afscheid. met tranen in me ogen breng ik hem mijn laatste groet. tot weerziens lieve opa

Ik heb hier een gedicht dat ik zelf erg mooi vind en al enkele malen gegeven heb aan vrienden die een dierbare verloren hebben. Het is een gedicht wat origineel in 1989 gevonden werd bij het lichaam van een door een geexplodeerde mijn gedode soldaat bij Londonderry. De naam van de auteur is onbekend. "Do not stand at my grave and weep I am not there. I do not sleep. I am a thousand winds that blow I am the diamond glints on snow. I am the sunlight on ripened grain I am the gentle autumn rain. When you awaken in the morning's hush, I am the swift uplifting rush Of quiet birds in circled flight. I am the soft stars that shine at night. Do not stand at my grave and cry, I am not there; I did not die."

En hier rust hij verder.

Dit vind een heiden als ik wel mooi. De kern van alle dingen is stil en eindeloos. Alleen de dingen zingen Ons lied is kort en broos. En donker zingt mijn bloed van heimwee zwaar doorwogen. Ik zeil langs regenbogen Gods stilte tegemoet. Felix Timmermans

een banaan zal vergaan net als mensen die op de aarde staan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100