Waarom verandert spelling zo vaak?

Gister heb ik op school een spellingproefwerk moeten maken. Mijn boek kwam uit 2003 van een vriendin kwam hij uit 2005. Heel veel regels over het schrijven van woorden is veranderd, waarom is dit? en waarom in zo'n korte tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk stiekem ook (in aanvulling op gegeven antwoorden) dat er meer dingen tegelijk veranderen doordat mensen de taal minder goed leren. Ze willen zelfs de regels van "Anders DAN, hetzelfde ALS" gaan versoepelen terwijl dat zo simpel is! :S

Het beste antwoord

Nederland is wat dat betreft bovenmatig zenuwachtig. Volgens mij heeft het te maken met de slordigheid van ons onderwijssysteem. Er wordt te weinig aandacht besteed aan spelling, dus gaan mensen fouten maken, dus wordt het een onoverzichtelijke bende en gaat iedereen twijfelen aan hoe het nou echt moet en dus worden de regeltjes maar weer eens versimpeld.
Zo waren ze onlangs van plan om – uit pure wanhoop – de verschillen tussen ‘hun’ en ‘hen’ (en volgens mij ook ‘jou’ en ‘jouw’?) maar helemaal op te heffen. Te veel fouten.
Taalontwikkeling speelt haast geen rol. ZO anders dan in 1900 spreken we het Nederlands echt niet uit.
De spellingsregels van het Engels, Frans en Duits (etc?) zijn naar mijn weten nog zo goed als identiek aan de regels van 100 jaar geleden. Shakespeare leest als de krant, Vondel is een ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn destijds afspraken gemaakt, om het groen boekje elke 10 jaar te herzien. Zie ook onderstaande link.
13 jaar geleden
'Taal' in het algemeen is altijd in beweging. Jaarlijks komen er nieuwe woorden bij en deze worden beoordeeld door een officiele instantie 'de Nederlandse Taalunie'. Zij bepalen ondermeer de woorden maar ook de spellingsregels, onderwijsmethodes etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taal is een levend iets omdat hij zich steeds ontwikkelt en aanvult.
In het NL kun je de verschillen van die ontwikkelingen b.v. tussen Belgie en Z. Afrika goed zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger spelde ik electriciteit altijd goed, nu moet ik gokken. ze doen het om mensen te pesten...