Bestaat er een Nederlands woord voor het Engelse woord: judgemental?

Ik weet wat het betekend. Ik vraag me af of dit te vertalen is in één Nederlands woord. Unassuming is ook al zo'n woord dat niet te vertalen lijkt met één enkel Nederlands woord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Wellicht kritisch?

She is too judgemental for my taste => Ze is mij te kritisch

Toegevoegd na 2 uur:
kritisch
[bijvoeglijk naamwoord]• met veel negatieve op- en aanmerkingen
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
JA, Jelle, maar kritisch kan ook negatief oordelend zijn, je moet dat in de context beoordelen. Ik vind veroordelend geen goede vertaling voor judgemental.
rose
13 jaar geleden
Babylon is het blijkbaar met mij eens: http://www.babylon.com/definition/judgemental/Dutch (niet dat ik Babylon als autoriteit wil opvoeren, overigens) Als ik de zin in een tekst zou moeten vertalen zou ik voor kritisch kiezen.
rose
13 jaar geleden
kritisch
[bijvoeglijk naamwoord]• met veel negatieve op- en aanmerkingen
rose
13 jaar geleden
Deze is helemaal leuk: oordelend is 1 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
kritisch (bn) : oordelend

Andere antwoorden (5)

[ver] oordelend

Toegevoegd na 11 minuten:
unassuming -> onopvallend; bescheiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bevooroordeeld komt er wel mee overeen geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bevooroordeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zat te denken aan veroordelend..

she`s too judgemental for my taste! ; ze is te veroordelend als je `et aan mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
judg(e)mental
bijvoeglijk naamwoord:

he is very judg(e)mental
hij heeft over alles direct een oordeel

Kritisch komt dus erg dicht in de buurt, maar betweterig ook.
Bronnen: