In welke taal smsen chinezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze stellen hun apparatuur in op hun eigen taal.

Antwoorden (5)

ze smsen in chinese tekens en dan in een van de dialecten , meestal kantonees (de meest gesproken taal ter wereld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het chinees net als dat je dat op een pc doen
13 jaar geleden
Zij sms-en in hun eigen taal.
Mijn toenmalige reisgids heeft het me ooit laten zien: Onder de druktoetsen zitten (delen van) Chinese karakters en door deze te combineren ontstaan de karakters die de juiste woorden vormen voor de ontvanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben het nog relatief eenvoudig met onze 26 letters. Chinezen moeten met de 9 knopjes op hun mobiel duizenden karakters kunnen maken. Hoe gaat dat? Chinezen sms’en meestal in het pinyin, een schrijfmethode waarbij de klanken van de Chinese karakters in ons Latijnse alfabet worden weergegeven. Op het beeldschermpje van de telefoon verschijnen, via een T9-algoritme, wel gewoon de karakters. De sms’er kan kiezen welke hij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chinese mobieltjes zien er niet anders uit dan die van Nederlanders. De telefoon heeft gewoon numerieke toesten en toch kun je smsen in Chinese tekens, ofwel Hanzi. Chinezen gebruiken de Pinyin-invoermethode, waarbij de uitspraak van het Mandarijn is omgezet in ons alfabet.
Chinese mobieltjes hebben een sms-woordenboek van ongeveers 2500 Chinese karakters. Het is te vergelijken met de T9-tekstherkenning of de woordsuggestie.