Mag je ook fotoos schrijven, in plaats van foto's?

Waarom moeten die komma's er altijd in? Heeft dit een duidelijke functie? Ik kan geen goede reden bedenken. Kommaas klinkt voor mij net zo goed als komma's, fotoos klinkt net zo goed als fotoos.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
10.1K

Het beste antwoord

Dat moet volgens de regels van de grammatica, wil je foutloos schrijven dan houd je je hieraan.

De apostrof (ook wel weglatings- of afkappingsteken genoemd), staat op de plaats van het woorddeel dat is weggelaten. Wanneer gebruik je nu die apostrof?

!) Als de eigennaam eindigt op een sisklank (s,z of x; Toos' diploma, Marnix' nieuwe fiets, Lopez'marathon)

2) Als aan elkaar schrijven tot een verkeerde uitspraak leidt (regio's i.p.v. regios, foto's i.p.v. fotos, accu's...)

3) Om de weglating van enkele letters uit een woord te verantwoorden ( 's morgens, in z'n eentje, 't komt voor)

4) Bij meervouden en tweede naamvallen eindigend op een klinker (piano's, ski's, paraplu's, baby's, foto's)

5) Om verkleinwoorden aan te geven (hobby'tje, baby'tje)

6) Om meervouden, tweede naamvallen, afleidingen en verkleiningsvormen te begrenzen van afkortingen en letterwoorden ( BV's, VVD'ers, NS'ertje, PC'tje)

Zo hoort het officieel volgens de grammatica. Er wordt veel fout geschreven en aangezien de controle hierop niet meer zo strikt is, sluip er een algemeen fout taalgebruik in. In het dagelijks gebruik is dat geen ramp natuurlijk, omdat zovelen het niet eens (meer) weten, maar soms komt het verkeed over indien je iets officieels moet schrijven of het voor je werk van belang is dat je correct schrijft, volgens de regels.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leerzaam antwoord.

Andere antwoorden (2)

Nee, maar wel weer fotootje. Dat komt omdat het znw: foto is en niet fotoo, zelfde geldt voor komma en niet kommaa (in enkelvoud). Overigens is het geen komma maar een apostrophe.

Toegevoegd na 2 minuten:
heeft alles te doen met uitspraak. Fototje, fotos, kommas, je kan dan nooit meer herleiden wat het originele was (moeilijk i.i.g.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spellingregels liggen niet vast in de wet, en zolang je geen ambtenaar bent mag je spellen zoals je zelf wilt.

Hed iz wel handuch alz ider1 zig an duzelvdu rechelz hout.
Dad maakt hed lezu namuluk makkulukkur.