welk werkwoord hoort bij gezicht

Toegevoegd na 37 minuten:
er moet toch wel een werkwoord erbij horen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Het beste antwoord

Gezicht is een zelfstandig naamwoord, daar hoort geen werkwoord bij.

Toegevoegd na 33 seconden:
Of heb je soms een typefout gemaakt en bedoelde je "gezwicht" in dat geval hoort daar het werkwoord: zwichten bij.

Toegevoegd na 40 minuten:
Viola: In aanvulling op jouw uitbreiding van een antwoord: Niet alle woorden beginnend met "ge" zijn voltooid deelwoorden. In dit geval is gezicht een zelfstandig naamwoord en dat is dus niet afgeleid van een werkwoord.

Het woord "zicht" is een afgeleide van zien, maar gezicht is nergens van afgeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gezicht is afgeleid van het werkwoord zien.
Amadea
13 jaar geleden
Smeren.
Rimpelen.
Fronsen.
Glimlachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trekken.
Je kan een (raar) gezicht trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien hebben
13 jaar geleden
Het komt van een oud onovergankelijk werkwoord ‘sichten’, kijken. Het ge- voorvoegsel is een element dat het naamwoordelijk maakt, net als in geruis en gedoe etc. Omdat het vroeger meestal ‘aangezicht’ was, denk ik dat je bij gezicht moet denken aan ‘het deel van de mens waar je naar kijkt’. Het communicatiecentrum, als het ware.