hoe leer je een taal?

ik zou graag Na`vi willen leren. ik heb zelf genoeg info en van alles en nog wat ( http://www.learnnavi.org/ ). maar hoe begin je?
losse woordjes leeren of eerst de gramatica ?? of wat anders??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je m'n broertje vragen. Die spreekt vloeiend Klingon. Lekker nuttig!

Het beste antwoord

Heel goed. Een totaal vreemd soort taal leren is heel goed voor je eigen taalontwikkeling. Het daagt je uit om na te denken over hoe je met taal om gaat.
Dus ik ben je fan.

Hoe je dat doet?
Het beste is het om als baby twee talen aan te leren :-). Heb je één moedertaal dan is een tweede taal leren een stuk lastiger.

Er zijn verschillende stijlen. Ik leer het beste een taal door naar het land te gaan waar die gesproken wordt. Ik luister en verzamel veel voorkomende woorden en uitdrukkingen. Op een gegeven moment gebruik ik de taal zonder dat ik precies weet hoe en waarom. Door te proberen leer ik dan wel wat goed is en wat niet. Door te lezen verruim ik dan mijn woordenschat (voor mij werkt de grammaticabenadering niet).

Anderen leren door veel te lezen. Weer anderen door taaloefeningen te doen met eenvoudige zinnetjes en tegelijk de grammatica te leren. In veel talen moet je rijtjes leren voor allerlei verbuigingen omdat je die bewust moet toepassen - gevoelsmatig lukt dat niet meer op oudere leeftijd (na je 8e ofzo).

Hoe je nu een kunsttaal leert? Moet je het vooral herkennen en begrijpen of ook spreken en schrijven?

- Vaak naar de film kijken, denk ik.
- Veel standaarduitdrukkingen uit je hoofd leren.
- Basiswoorden leren (herkennen) - noteer die telkens opnieuw als blijkt dat je ze nog niet beheerst.
- Verdiep je in de grammaticale principes en oefen met verschillende vormen. Maar belangrijk is dat je de grammatica herkent.

Succes. Het lijkt me een leuke hobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u:) ik ga het zeker proberen!

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het makkelijk is als je eerst woortjes gaat leren en vervolgend grammatica want zo gaat het in het Nederlands ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst de basiswoorden leren, dan samenvattingen en schema's van de grammatica maken en die leren en dan moeilijkere woorden en zinnen gaan leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taal leer je het allerbeste als je er in ondergedompeld wordt. Emigreer dus naar Pandora.

Een andere manier om een taal te leren is door te beginnen met het lezen van kinderboekjes in die taal. Vraag de Na'vi om lesmateriaal. Oeps, jammer, Na'vi is geen geschreven taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij het beste dat je eerst een bestaande taal leert en dan pas Na'vi wat met het eerste heb je meer aan dan de tweede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo eerst een bestaande taal leren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, heel chill! 'Vraag de Na'vi om lesmateriaal'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@noAnswer: Na'vi is de taal van de aliens in Avatar.
door te stampen, te stampen en te STAMPEN !
(eerst woordjes daarna kun je hele zinnen gaan maken en dan pas die verdomde grammatica)

tip bij woordjes leren:
http://www.teach.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat vreselijk!
Welke taal ik ook leerde, elk leerboek begon met eenvoudige zinnetjes in een klein verhaaltje. In zo'n les stond de vertaling van die zinnetjes, de losse woordjes en de gramaticale problemen in die zinnetjes. Dat alles leerde ik uit mijn hoofd. Verder zocht ik mensen uit die landen om de taal ermee te oefenen, luisterde naar liedjes in die talen, keek naar de lokale tv en luisterde naar de lokale radio. Ook ging ik soms met mensen uit die landen corresponderen en daar op vakantie. Heb ook cursussen gevolgd.