Bestaat er een aanduiding voor scherpte?

Dat mes is 2 scherp bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag. Als je hier geen goed antwoord krijgt, zou ik de Quest benaderen.

Antwoorden (4)

nee niet zo ver ik weet, wel de hoek van het snijvlak.
een mes van 20 graden is scherper als een van 40 graden maar dat is de hoek, en ja wel een redelijke aanduiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen pagina over in de engelstalige wiki. das toch wel bijzonder. Hoe diep een mes in een materiaal snijdt bij een vaste kracht die op het mes uitgeoefend wordt is een maat voor de scherpte. Hoe scherper, dunner, hoe dieper het mes zal gaan. In huistuinenkeukentermen: een scherp mes snijdt makkelijker. Heb wel een bedrijf gevonden dat scherpte test maar daar ook geen Si-eenheid oid aan gehangen heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Die catra lijkt me een autoriteit op dit gebied. Zij hebben er dus geen aanduiding voor. Alleen een testresultaat dat ze uitdrukken in newton (kracht). Het antwoord op je vraag is dus: Je kan scherpte wel meten en uitdrukken in kracht nodig om te snijden maar er is geen standaard aanduiding voor.

goeie vraag overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten is daar geen tabel voor. Je kunt het altijd uitproberen,door b.v. een reepje van een krant te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eenheid is er niet, maar wel een gat in de markt voor je. Overigens moet je daar wel bij bedenken, dat een mes sneller bot wordt naarmate het uiterste snijvlak scherper is. Verder moet je natuurlijk naar de breedte van het snijvlak kijken.
Stel dat het snijvlak 1/100 mm dik is.
Als het mes een centimeter afgesleten is en het is dan 2/100 mm dik , is het nog steeds redelijk scherp.

Stel dat het na die cm afslijten 1 mm dik is, dan kun je er al geen boter meer mee snijden.

Dus dat aspekt moet je wel meenemen in jouw scherpte-analyse :)
Scherpe vraag trouwens !
Het zou de rechter heel wat kopzorgen gescheeld hebben in de lange en heftige strijd die ooit woedde tussen Gilette en Wilkinson (scheermesjes).