Waarom wordt het woord 'Dutch' gebruikt?

Ik weet dat een vraag als deze misschien eerder gesteld is maar toch wil ik hem weer stellen.
Ik weet dat het woord Dutch van het woord Diets afkomt en Duits werd High Dutch genoemd. Maar waarom is het voor Nederland Dutch gebleven en is het bij Duitsland wel gewoon German geworden? Waarom is het niet Hollandish geworden ofzoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.6K

Het beste antwoord

De verwarring in het buitenland om onze naam en taal is groot. ’ I am Dutch’ wordt soms beantwoord met ‘ah, Deutsch? Waarop je moeizaam moet uitleggen dat je wiegje stond in de Rijndelta en niet in het Teutoburger Wald. En dan nog denken veel mensen dat Holland en The Netherlands verschillende staten zijn. Een goede aanwijzing hoe deze spraakverwarring tot stand is gekomen, geeft de eerste strofe van het Nederlandse volkslied Wilhelmus van Nassaue, ben ik van Duitschen bloed. Het ´Duits´oorspronkelijk ´Duutsch´,´Diets´in het Vlaams hier refereert aan de Nederduitsen, zoals de laaglanders en hun taal 5 eeuwen geleden ook werden genoemd. In het Engels werd dat ´Dutch´. De oorspronkelijke betekenis van deze term is ´het volk´. Taalkundigen gebruiken tegenwoordig liever de term ´Netherlandic´om verwarring te voorkomen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vergeet niet dat Nederland zich Duitsch noemde in een bepaalde periode, waarin de Engelsen ons Dutch noemden. Wij hebben dat verandert, zij niet. Voor hun was Nederland en Duitsland toen ook nog 1 pot nat, alles was Dutch. Toen dat 2 potten nat werden, moesten ze iets doen en zijn ze Duitsers Germans gaan noemen. Onze naam bleef. Waarschijnlijk omdat Nederland toen belangrijker was en de belangrijkste speler behoudt in dat soort gevallen meestal de naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat het woord Dutch niet zo'n sympathieke betekenis heeft in het engels.
Er zijn veel uitdrukkingen met Dutch er in,waarin de Dutchmen er niet zo best uitkomt.