Wat is de vrouwelijke vorm van "De ware Jakob" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu je het antwoord hebt, zou ik de vraag sluiten. Anders krijg je 100 keer hetzelfde antwoord van mensen die alleen maar punten willen scoren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de ware Jakob niet meer bestaat.
Misschien is het nu de ware Mohammed? Wie heet er nu nog Jakob in dit land??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht dan wel effe tot ik met mijn - enige onderbouwde en van bronnen voorziene- antwoord klaar ben, want dat duurt nog effe......

Het beste antwoord

We zeggen 'de ware Jacoba', wat natuurlijk een beetje raar is, want als het inderdaad een Bijbelse oorsprong heeft, zou het eigen de ware Rachel moeten zijn. Waarbij je dan voor de verkeerde vrouw nog Lea zou kunne gebruiken.

Vermoedelijk is Jacob echter een 'verbastering' van het oorspronkelijke Jozef (de ware Jozef), of, nog ouder, de rechte Jozef. Want hoewel wat obscuur, daar komt de uitdrukking eigenlijk vandaan. En in dat geval zou de vrouwelijke tegenhanger de ware Maria moeten zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De ware Jakoba.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ware jakoba
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gewoon houden op : " De Ware " probleem opgelost.
Geld voor hem en haar !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ware Jacobien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bestaat toch überhaupt niet (meer)? De emancipatiegolf belette dit immers....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is er niet. Mijn vrouw is ook de ware Jacob voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn prinses / koningin
13 jaar geleden
Aangezien mannen minder monogaam zijn, is er in hun beleving niet de ene ware, maar zijn er meer. Daarom bestaat het vrouwelijke equivalent van de ware Jacob niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Zijn mannen minder monogaam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een man is monogaam of niet, maar mannen (in het algemeen) zijn minder monogaam dan vrouwen.