Het woord akkefietje komt uit het Fries, namelijk van akkefytsje. Dat betekent: baantje, (onaangenaam) werkje; voordelig zaakje.
In Drente heeft het woord akkefietjen ook de betekenis van kleinigheid gekregen: kleinigheden afdoen. "Hij schut niks op, hij zit er ook mor wat te akkefietjen".
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeer waarschijnlijk uit het Frans, 1836 en het betekende toen onaangenaam werkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal aan:

"De etymologie van het woord is niet geheel duidelijk; hoewel de klank enigszins doet denken aan een soort onomatopee, is het waarschijnlijker dat het uit het Frans is afgeleid. Het verscheen in de geschreven taal in 1836 en had toen de betekenis van "een onaangenaam werkje", afgeleid van het oudere woord aquavitje dat werd gebruikt als ironische verwijzing naar brandewijn, uit het Latijn aqua vitae, levenswater."

Toegevoegd na 55 seconden:
Oeps, dubbel antwoord. Had niet in de gaten dat er al een antwoord was toen ik het mijne gaf. Verwijder maar dames en heren moderatoren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar zullen ze een donders akkefietje aan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Et spit mie donders van dit akkefietje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da kuj zo hebb'n ;)"
van Toon Hermans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahhaha,

misschien heb je iets aan de antwoorden op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/akkerfietsje.80795#460444