Wat is het verschil tussen jargon en vakjargon?

Volgens vandale is jargon:
Onbegrijpelijke vaktaal
en vakjargon:
Alleen voor vakgenoten te begrijpen taal.

Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Voor 2 studenten die hetzelfde vakjargon spreken, zijn voor anderen een onbekend jargon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jargon is een algemene term en vakjargon wijst op de termen die in een bepaalde beroep gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite geef je zelf al het antwoord.
In het jargon en vakjargon worden uitdrukkingen gebezigd die alleen die alleen door vakgenoten die een bepaald jargon toepassen begrepen wordt. Het zijn dus synoniemen.

Toegevoegd na 2 uur:
"die alleen" dient één maal te vervallen.
Ik voelde me zeker alleen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is óf jargon óf vaktaal.
Vakjargon is dubbel.
Er is dus geen verschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Bronsju;

Ik heb vroeger geleerd dat 'vakjargon' een pleonasme is. Zoals 'schuiftrombone' bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jargon is een 'taal' die door een kleine groep mensen gebezigd wordt. Dat kan binnen een verenging of hobby zijn, maar ook binnen een beroepsgroep. In dat laatste geval spreken we van vakjargon. Maar ook binnen families hebben mensen soms zo hun hele eigen taaltje ontwikkeld dat voor buitenstaanders niet te volgen is.
Jargon is dus de verzamelnaam / algemene term voor dergelijke 'groepstaaltjes'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. + Mensen die zeggen dat jargon vaktaal is, of dat vakjargon een pleonasme is, of dat het synoniemen zijn, praten over taal van "vroeger". Maar taal verandert. In de taal van nu hebben de genoemde woorden gewoon de betekenis zoals jij het beschrijft. Leuk, om te zien hoe woorden evolueren :)
Jargon betekent van oorsprong "koeterwaals, brabbeltaal". Het komt uit het Frans en betekende daar vanaf de twaalfde eeuw 'gezwets, gemurmel', en vanaf de vijftiende eeuw 'geheimtaal der boeven'. Daarna is het in het Nederlands overgenomen en is daar naast 'brabbeltaal' ook 'kringtaal' gaan betekenen. Om het onderscheid tussen die twee betekenissen duidelijk te maken heeft men voor de tweede soort het woord vak eraan toegevoegd.
Amadea