Waar komt de opmerking: nagelbijters zijn mensentreiters vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In 1957 heb ik in Zuid-Limburg mijn tante precies hetzelfde tegen mij horen zeggen. Ik ben mijn hele leven al een nagelbijter. Daarnaast zet ik snel mensen tegen tegen mij op. Hoe? Ik zeg de verkeerde dingen terwijl ik denk dat er niks aan de hand is. Ik doe de verkeerde dingen terwijl ik denk dat het de goede zijn.
Op de een of andere manier ben ik niet aangepast en dat gevoel knaag ik onder andere weg op mijn nagels. Het lijkt er dus wel op dat dat ergens tussen de oren vandaan komt. In ieder geval bij mij........

Het beste antwoord

De uitdrukking komt uit het West-Fries. Nagelbijters treiteren vooral zichzelf, want nagels waar vaak aan wordt gebeten zijn meestal erg kort en niet mooi om te zien. Als de nagels gedurende lange tijd stuk worden gebeten zijn ze vaak misvormd, soms ontstoken en dik en geïnfecteerd met een schimmel. De oorzaak is vaak stress en het kan een onbedwingbare handeling worden. In uitzonderlijke gevallen wordt er erg agressief nagelgebeten en doen de nagelbijters zichzelf ook echt pijn. En toch is het voor zo'n nagelbijter bijna niet mogelijk om zonder hulp ermee te stoppen, ook al wil men het zo graag.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeker weten doe ik het niet maar ik vermoed omdat nagelbijten iets is waar een ander zich mateloos aan kan storen omdat het een vies gezicht is en een irritant geluid kan geven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met een andere uitdrukking: Iemand het bloed onder de nagels vandaan treiteren.
Hoe het etymologisch precies zit weet ik niet, sorry.