waarom zegt men het regent pijpestelen? wat zijn pijpestelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.6K

Antwoorden (3)

Pijpestelen zijn de stelen van pijpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De pijp (rookgerei) is voorzien van een kop een een steel. De steel is langwerpig dun. Als het nou heel hard regent dan lijkt het wel alsof er pijpestelen van water uit de lucht vallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
pijpensteel
´ pij - pen - steel
steel van een pijp ( bet 2);

het regent pijpenstelen
harde regen valt loodrecht neer

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil die min zich verantwoorden? Ik zie namelijk het onwaardevolle aan het antwoord niet.
rose
13 jaar geleden
Ik wist het ook niet, dus even gegoogled:

Het regent pijpestelen: Dit gezegde komt uit het tijdperk van de vele theaters.

Het normale volk zat beneden in de zaal en de elite veelal op het balkon.
Als een voorstelling of een toneelstuk van bedenkelijke aard was of ronduit slecht dan maakte men z'n ongenoegen waar door met iets te gooien naar de toneelspelers of muziekanten. Omdat men niet naar het theater ging met de zak vol rotte tomaten of een mandje eieren gooide men met wat men bij zich had en wat misbaar was. Nu was het enige eeuwen gebruikelijk om tabak te roken uit de witte kalken pijpen, deze waren zeer breekbaar en hadden vaak een lange steel. Van deze steel kon men gemakkelijk een stukje afbreken en toch nog een rookbare pijp overhouden. men brak aldus een stukje van de steel af en gooide dit naar beneden naar de slecht presterende artiesten, het regende pijpestelen. het is slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele mooie etymologische verklaring, die echter niet klopt, ook historisch niet. Maar het klinkt leuk, dus geen min.
Hier vind je weer wat andere verklaringen bij
precies dezelfde vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/pijpestelen.49054

De pijpensteel komt onder meer voor in een van de bekendste uitdrukkingen voor ons klimaat: het regent pijpenstelen. Men zegt dit van harde regen, die in rechte stralen neervalt, stralen die lijken op de lange witte stelen van de Goudse pijpen. Die stelen waren heel rank, vandaar uitdrukkingen als benen gelijk pijpenstelen en zo dun als een pijpsteel. De eenvoudigste Goudse kleipijpen waren niet veel waard, vandaar dat men zei: dat is geen pijpensteel waard. Van een kortademig iemand zei men, aldus een Vlaams woordenboek, zijn asem is zo kort als een pijpsteel. Een lezer uit Limburg stuurde de uitdrukking je kunt het niet fijner opmaken dan door een pijpensteel (je geld) en in Friesland zeggen ze de wereld door een pijpensteel zien voor ‘weinig ruimdenkend zijn’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook direkt aan goudse pijpenstelen, eeuwenlang was de goudse pijp een normaal attribuut. In Frankrijk zegt men net zo figuurlijk: il tombe des cordes (touwen)
LeonardN
5 jaar geleden
+ https://onzetaal.nl/taaladvies/het-regent-pijpestelen/