Op zwart zaad zitten..hoezo op zwart zaad? Waar komt dat vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Wie zijn billen brandt, moet op zwart zaad zitten. Toch? ;-)

Het beste antwoord

Hoe ik het hoorde was dat het komt van vogels in een kooitje, die van dat gemengde vogelvoer krijgen. Het zwarte zaad lust die vogelsoort niet, en eet dus eromheen. Aan het eind is alle lekkere voer op, en ligt er dus alleen nog een berg zwart zaad.

Verder geen idee of dit klopt, maar zo werd het mij vroeger verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zwart zaad zitten
Spreekwoorden: (1914) Op zwart zaad zitten (of geraken)
d.i. zijn vermogen kwijt zijn of raken; bekrompen moeten leven, te weinig hebben om te leven en te veel om te sterven; uit zijne betrekking ontslagen zijn; eig. van vogels, met name kanaries gezegd, ‘die al het witte zaad in hun bakje hebben opgegeten.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_

Toegevoegd na 15 uur:
Als j' op den troon
Van maar zoo'n kleinen staat zit,
Dan snap ik best, dat j' op t' eind van de maand
Verschrikkelijk op zwart zaad zit.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zwart zaad zitten.. geen geld meer..
de uitdrukking komt eigenlijk door de vogels ..ze eten eerst het lekkere en laten het zwart zaad liggen