Hoe moet je aantallen opschrijven (in officiële teksten)?

Zijn hier regels voor? Ik meen dat je één tot en met tien met letters moet schrijven, vanaf 11 kan je hiervoor cijfers gebruiken. Klopt dat?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Ik zal geen Beste antwoord kiezen. De antwoorden spreken elkaar tegen en daarom weet ik niet wat het beste antwoord is. Een gemene deler is er eigenlijk ook niet uit te halen.

Picture for question
Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (5)

Ik doe het vaak wel en zeer zeker als het een zakelijk schrijven betreft...

Voor zover ik weet is het niet verplicht, maar staat het gramticaal netjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd dat je in ieder geval tot en met tien de telwoorden uitschrijft. Vanaf 13 schrijf je het in cijfers.

Zelf schrijf ik elf en twaalf ook in woorden, omdat het nog vrij korte woorden zijn. Op school heb ik geleerd dat dat mag, maar dat 11 en 12 ook mag.

Overigens mag je ook 5 schrijven, of dertig, maar dat is minder gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad regels voor. Alles onder de 21 schrijf je helemaal uit, net als tientallen, honderdtallen, duizendtallen etc. Dus twintig, 23, driehonderdduizend, etc.
Uitzondering hierop is als er in dezelfde zin ook getallen staan die je wel als getal moet schrijven, want het is erg lelijk als je in een zin 45 en tien hebt staan. Dan schrijf je alles in getallen, dus 45 en 10.
Verder schrijf je alle maten, gewichten, data en breuken ook in getallen. En verwijzingen naar bv voetnoten.

Toegevoegd op 10-05-2009 10:18:11
nog even mijn bron: de Schrijfwijzer uit 2002
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn geen vaststaande regels voor. De meeste adviesboeken houden aan dat getallen tot twintig voluit worden geschreven, evenals de tientallen tot honderd, de honderdtallen tot duizend, enz. We schrijven dus achtste, tien, zeventien, 22, veertig, 103, tweehonderd, 250, drieduizend. Ook de getallen duizend, miljoen en miljard schrijven we voluit; deze kunnen eventueel gecombineerd worden met cijfers: 22 duizend, 123 miljoen, tien miljoen, 16 miljard (of 22.000, 123.000.000, 16.000.000.000, etc.).

Er zijn twee uitzonderingen: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
De link is gewijzigd. Dit https://onzetaal.nl/taalloket/getallen-in-letters-of-cijfers is de nieuwe link.
Voor getallen tot twintig gebruik je letters.
Cijfers gebruik je bij getallen boven de twintig.

Voor tientallen en getallen als honderd miljoen etc, gebruik je echter letters.

Als je bedragen, gewichten, data etc. moet aanduiden gebruik je cijfers:
€5.50, 5 kilo, 12 december 2003.

Rang- en hoofdtelwoorden
Schrijf waar mogelijk rang- en hoofdtelwoorden tot en met twintig voluit: eerste (een), twee(de), twintig(ste).