Welke andere benaming kan ik gebruiken voor harde, zachte, dunne enz ontlasting ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Voor het gemak kun je de Bristol ontlasting schaal gebruiken, dit gebruiken artsen ook vaak: http://www.gezondheidsnet.nl/goede-stoelgang-en-spijsvertering/de-bristol-stoelgangschaal
Hier word de ontlasting ingedeeld in 7 types.

De zeven types van ontlasting zijn:
Type 1
Verschillende kleine harde keuteltjes, worden moeizaam uitgescheiden. De ontlasting heeft een behoorlijke tijd in de darm doorgebracht en is uitgedroogd.

Type 2
De ontlasting heeft in de vorm van een enkele keutel, maar hard, klonterig en bobbelig.

Type 3
De ontlasting heeft de vorm van een worstachtige keutel, met barsten aan het oppervlak.

Type 4
De ontlasting heeft de vorm van een gladde slangachtige keutel. Dit is normale ontlasting. Deze zal met weinig druk worden uitgescheiden.

Type 5
Zachte ontlasting in meerdere kleinere zachte keutels, die eveneens makkelijk uitgescheiden wordt.

Type 6
Brijachtige, zachte ontlasting met enkele hardere stukjes erin.

Type 7
Waterige, volledig vloeibare stoelgang.

Bij de bovengenoemde link zie je ook plaatjes van de types.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is wel een hele mooie en uitgebreide die ga ik bewaren, deze kon ik niet.
Maar ik ben op zoek naar 1 woord want anders wordt het een te lange en uitgebreide lijst.
Ik zie er tussen staan het woord >VORM, ik denkl dat ik die woord ga gebruiken (opschrijven).