Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke andere benaming kan ik gebruiken voor harde, zachte, dunne enz ontlasting ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor het gemak kun je de Bristol ontlasting schaal gebruiken, dit gebruiken artsen ook vaak: http://www.gezondheidsnet.nl/goede-stoelgang-en-spijsvertering/de-bristol-stoelgangschaal
Hier word de ontlasting ingedeeld in 7 types.

De zeven types van ontlasting zijn:
Type 1
Verschillende kleine harde keuteltjes, worden moeizaam uitgescheiden. De ontlasting heeft een behoorlijke tijd in de darm doorgebracht en is uitgedroogd.

Type 2
De ontlasting heeft in de vorm van een enkele keutel, maar hard, klonterig en bobbelig.

Type 3
De ontlasting heeft de vorm van een worstachtige keutel, met barsten aan het oppervlak.

Type 4
De ontlasting heeft de vorm van een gladde slangachtige keutel. Dit is normale ontlasting. Deze zal met weinig druk worden uitgescheiden.

Type 5
Zachte ontlasting in meerdere kleinere zachte keutels, die eveneens makkelijk uitgescheiden wordt.

Type 6
Brijachtige, zachte ontlasting met enkele hardere stukjes erin.

Type 7
Waterige, volledig vloeibare stoelgang.



Bij de bovengenoemde link zie je ook plaatjes van de types.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is wel een hele mooie en uitgebreide die ga ik bewaren, deze kon ik niet.
Maar ik ben op zoek naar 1 woord want anders wordt het een te lange en uitgebreide lijst.
Ik zie er tussen staan het woord >VORM, ik denkl dat ik die woord ga gebruiken (opschrijven).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding