Hoe noem je een vraag waar je het antwoord al op weet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
74.5K

Het beste antwoord

Het is in ieder geval géén retorische vraag. Een retorische vraag is namelijk een vraag waarop men geen antwoord verwacht; dat is iets anders dan een vraag waarop je het antwoord al weet.

Dit even om misverstanden te voorkomen, want veel mensen hebben hier het antwoord 'retorische vraag' gegeven en dat klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Een overbodige vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. da's beter idd!
Vragen naar de bekende weg.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Gewoon: vraag.
13 jaar geleden
een vraag naar de bekende weg.

( een retorische vraag is een vraag waarop je geen antwoord verwacht. dat is hier dus niet aan de orde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook nog de retorische vraag, een vraag waarop geen antwoord verwacht wordt.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Retorische_vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n vraag kun je stellen als je de betrouwbaarheid van iemand wilt testen. Of er een naam voor is weet ik niet.
Verder is het een verspilling van tijd, of het vragen van aandacht, zoeken naar een complimentje etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het geen vraag meer, maar een weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beantwoorde vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bevestiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een test

Toegevoegd na 15 uur:
Of een quiz vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'open-deur- vraag....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een retorische vraag..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen stellen waar je het antwoord al op weet (of denkt te weten) kan meerdere achtergronden hebben :

- Vissen naar een compliment (zeuren)
- Pronken met je kennis (opscheppen)
- Aandacht vragen (vooral als je weet dat het antwoord op je snoep-vraag ' nee' zal zijn ; zijn kinderen goed in)
- Een ander op zijn kennis testen (dat kan voor de lol, maar ook om kinderen te leren zelf na te denken over ingewikkelde vraagstukken) - dan is het eigenlijk een instructieve vraag ofzo
- Overbodige vraag die je beter als opdracht had kunnen
geven (hang je jas op in plaats van wil je even je jas ophangen, want dan weet je het antwoord eigenlijk wel...)

Omdat er zo veel verschillende situaties zijn waarin je vragen kan stellen waarop het antwoord in een of andere vorm allang bekend is, is er niet één woord voor een dergelijke vraag. Maar overbodig of dom zijn ze zeker niet per definitie. Vragen is soms ook een manier van mededelen, of een communicatietechniek zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makkelijke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdverspilling, je geeft zelf overigens al een prima voorbeeld van zo'n vraag.