Wat is het verschil tussen motieven, thema's en genres?

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij boeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
29.9K

Antwoorden (3)

Een motief is een bepaald patroon
En thema is een bepaald onderwerp (Het motiefje bestaande uit appels valt onder het thema fruit)

Het genre is de groep: Het motief viel onder het genre 'tafelkleden'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motief is een beweegreden. In het woord zit het al: motion, beweging. Een schrijver kan bijvoorbeeld als motief hebben wantoestanden aan de kaak te stellen.
Een thema is een onderwerp, de wantoestand zelf om bij het voorbeeld te gebruiken.
Het genre is een vrij uitgebreid begrip. Er kan van alles onder vallen. De schrijver kan bijvoorbeeld een fictieve roman gaan schrijven of een waar gebeurde geschiedenis (met echt bestaande mensen en situaties enzo) in een roman beschrijven. Onder genre zou je ook kunnen plaatsen of het een historische roman of een sf verhaal is. Of een stripboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het over literatuur gaat:

Thema: Het thema is de kortste aanduiding van het centrale probleem waarover het verhaal gaat! In veel van de werken van W.F. Hermans is bijvoorbeeld chaos en de schijnorde die mensen proberen aan te brengen om de chaos te boven te komen, het thema.

Motief
Een motief is een klein, af en toe terugkerend element in kunst (een weefmotief, ritmische motieven in een melodie). In een verhaal een af en toe opvallend terugkerend stukje tekst (woord, woordgroep, een aantal zinnen) of situatie die je herkent ( "meer van hetzelfde") Je kunt verschillende soorten motieven onderscheiden:
a) Literair (-historisch) motief: is een motief dat voorkomt in literaire werken van verschillende schrijvers uit diverse landen en diverse tijden; het Oedipusmotief is bijvoorbeeld een motief dat door vele schrijvers in de loop der eeuwen is gebruikt: een jongeman neemt de plaats in van zijn vader ( en trouwt met zijn moeder).
b) Schrijversmotief: is een motief dat voorkomt in diverse werken \uit het oeuvre van één schrijver; bijvoorbeeld de afrekening met het geloof bij Maarten 't Hart en Jan Wolkers.
c) Verhaalmotief: is een motief dat voorkomt binnen het kader van één verhaal; bijvoorbeeld de scarabee in HORRIBLE TANGO (Jan Wolkers) die op de achterflap naast Wolkers' hoofd staat afgebeeld en in het verhaal op verschillende plaatsen terugkeert als een nachtvlinder (die lijkt op een scarabee).

Genre
Een werk kan tot een bepaalde groep werken behoren, met dezelfde kenmerken, ook wel genrekenmerken genoemd. Voorbeelden van literaire genres zijn: kort verhaal, gedicht, novelle, autobiografie, roman. Subgenres van de roman zijn bijvoorbeeld: historische roman, bildungsroman, briefroman, bekentenis literatuur, autobiografische roman, psychologische roman, streekroman, etc.

HdW