Is dit een juiste Nederlandse zin?

..."Wist u dat hart- en vaatziekten de hoofdoorzaak zijn van het overlijden van vrouwen?" ...
Dit is een deel van een reclamespotje dat geregeld op de radio te horen is.
Mijn gevoel zegt dat in bovenstaande zin 'zijn' niet zijn moet zijn maar 'is'.
Want wat is hier eigenlijk het onderwerp van de zin?

Toegevoegd na 18 minuten:
Want als je de zin omdraait: de hoofdoorzaak van het overlijden is hart- en vaatziekten - nu is 'hoofdoorzaak' toch het onderwerp. Of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

'De hoofdoorzaak is', is juist en de hoofdoorzaken zijn is ook juist. Hier worden echter de 2 ziekten onder een noemer geplaatst als zijnde één hoofdoorzaak en dan kan het weer wel. Het is net als; KNO klachten zijn een veel voorkomende oorzaak van chronische verkoudheid. Hier worden ook 3 ziekten bedoeld die in één adem genoemd worden (Keel-Neus-Oren). Hart-en vaatziekten geldt ook meestal als één aandoening.

Toegevoegd na 16 minuten:
Volgens de grammatische regels is het ook juist. Het heet met een mooi woord; 'Congruentie'.
Als het onderwerp bestaat uit een zelfst. nmw. dat vooraf gegaan wordt door een ander zelfst. nmw. dat een aantal of hoeveelheid aangeeft, is er sprake van enkelvoud.
In dat gevan moet de persoonsvorm óók enkelvoud zijn.
bijv.
Een aantal mensen (onderwerp)heeft (persoonsvorm) gestemd.
Een massa kanshebbers (ow)heeft (pv) zich ingeschreven.

Soms komt het voor dat een meervoudig onderwerp een enkelvoudige persoonsvorm krijgt. Bijv;
Groot en klein was aanwezig. (groot en klein is iedereen en iedereen is enkelvoud.
De NS. breidt uit (NS is één instelling)
Harten is troef ( harten verwijst naar een kaartkleur)
De VS ging niet akkoord. ( VS verwijst naar één land)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dit is goed, het gaat immer over meerdere ziektes en niet over ééntje.

Toegevoegd na 58 seconden:
Je hebt 2 zinnen namelijk wist u en de rest.
In de eerste zin is het 'u' en in de tweede zin 'hart- en vaatziekten'.

Toegevoegd na 1 minuut:
immers*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hart en vaatziekten, is meervoud. Vandaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zijn is goed. "Wie/Wat zijn?" hart- en vaatziekten. Dit is wel degelijk meervoud. Als het enkelvoud was geweest was het hart- en vaatziekte. Omdat je het verschil niet/nauwelijks hoort ben je geneigd het als een enkelvoud 'op te vangen', en daardoor denk je bij jezelf dat het 'is' moet zijn, in plaats van 'zijn'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want het gaat om hart en vaatziekten zijn slaat op die 2
zou er alleen vaatziekten staan dan nog niet want dat is ook meer dan 1 ziekte
wordt het
wist u dat vaatziekte de hoofdoorzaak is van het overlijden van ,..... dan zou het correct zijn

Toegevoegd na 2 minuten:
je zou wel kunnen debatteren over hoofdoorzaak
eigenlijk zij het hoofdoorzaken moeten zijn maar
daar wordt hart en vaatziekte weer onder 1 noemer gegooid
12 jaar geleden
Helemaal correct. Het gaat immers over hartziekten en vaat ziekten. Die zijn de hoofdoorzaak voor het overlijden van..

Verander de zin, dan klinkt het meteen goed:

Wist u dat jan en piet de hoofdoorzaak zijn waarom de kruidenier op de hoek moet sluiten?

Toegevoegd na 16 minuten:
zols correct opgemekt, is de zin incorrect, maar in den zinne dat het hoofdoorzaken zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zieken is het onderwerp. Hoofdoorzaak lijdend voorwerp. Persoonsvorm wordt bepaald door onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over de hoofdoorzaak. Dan moet het dus eigenlijk 'is' staan. Het zou ook kunnen dat hoofdoorzaak vervangen wordt door hoofdoorzaken. Het is in ieder geval geen kloppende zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dan krijg je wist u dat die twee hoofdoorzaak is. dat klopt niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens wat het onderwerp/pv is
Het onderwerp van de zin is 'hart- en vaatziekten'. Een meervoud dus is de vervroeging 'zijn' de enige juiste.
In de zin 'baard- en snorharen zijn vaak te lang' is de situatie precies hetzelfde en zeg je niet 'baard- en snorharen IS vaak te lang'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klopt niet, hoofdoorzaak is enkelvoud en moet meervoud zijn (hoort bij hart een vaat ziekten) dus: wist u dat hart- en vaatziekten de hoofdoorzaken zijn van het overlijden van vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, namelijk; zijn moet is zijn
deze fout hoort bij formuleringsfouten in de nederlandse taal
en precizer dit is incongruentie, aangezien de hoofdoorzaak het onderwerp is en zijn bij de hoofdoorzaak hoort, de hoofdoorzaak is enkelvoud dus het werkwoord moet dat ook zijn. je moet niet kijken naar hart en vaatziekten aangezien "dat" naar die twee verwijst en niet het onderwerp is. hopelijk is het een soort van duidelijk^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het beste het woord 'zijn' kunt vervangen door 'vormen' en dan is het duidelijk: "Hart- en vaatziekten VORMEN de oorzaak van het overlijden van vrouwen." Dus moet het 'zijn' zijn.