belgisch is het zelfde als nederlands dus op de zelfd tijd ontstaan.
belgie was vroeger ook voor het grootste deel nederland.

Toegevoegd na 5 minuten:
officeel noemen ze het ook niet belgisch maar nederlands.
je hebt namelijk het nederlands tallige belgie en het frans tallige.
nederlandstallig (vlaams)
franstalig (waals)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat je eerst de nederlanden had, waar Belgie later van afgescheiden is , in 1815 ofzo. Zou ik denken dat het nederlands als eerste bestond.
13 jaar geleden
De oudste zin in het (West)Vlaams, dat ook bij het Oud-Nederlands gerekend wordt, vinden we op de rand van een Latijns handschrift in de Bodleyan Library in Oxford (11de eeuw). Het schrift is direct afgeleid van het Romeinse Alfabet:
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oudste literaire zin misschien, maar er zijn honderden jaren oudere teksten bekend dan 'hebban olla vogala': * An âuont in an morgan in an mitdon dage tellon sal ic in kundon, in he gehôron sal - 's Avonds en 's morgens en 's middags zal ik vertellen en verkondigen, en hij zal horen (Wachtendonckse Psalmen)
* Visc flot aftar themo uuatare - Een vis zwom in het water (9e eeuwse paarden- en wormbezwering)
* Gelobistu in got alamehtigan fadaer - Geloof je in God de almachtige vader. Deze zin is driehonderd jaar ouder dan Hebban olla vogala en staat in de Oudsaksische doopgelofte uit het eind van de achtste eeuw.
Belgisch is geen taal, althans niet officieel. In België worden drie talen gesproken: Nederlands, Frans en Duits. Vlaams is een dialect, net als Gronings en Zeeuws. Overigens is het onderscheid tussen een taal en een dialect niet zo scherp als vaak wordt gesuggereerd. Wat mij betreft mag je Vlaams, Gronings en Zeeuws net zo goed talen noemen als het Fries. Je mag er van uitgaan dat ze allemaal in dezelfde periode ontstaan zijn, ik denk rond het begin van onze jaartelling, maar dat is moeilijk na te gaan. Levende talen veranderen voortdurend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nederlands veel eerder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse taal is ongeveer 900 jaar geleden ontstaan in de zuidelijke Nederlanden.

de aller eerste zin is:"hebban alla vogala nestas bagunnan" (hebben alle vogels een nest)

Van hieruit is de taal ontwikkeld en zijn de diverse dialecten ontstaan.

Mensen uit de Achterhoek spreken Nederlands net zoals de mensen uit Gent, maar ze kunnen elkaar niet verstaan door het verschillende dialect. De Acherhoekers kunnen op hun beurt de Duitsers bij hun over de grens wel goed verstaan. Dialect houdt niet op bij een grens.

België bestond toen nog niet, maar behoorde bij de Nederlande.
Het Nederlands is dus ontstaan en daarna ontwikkeld naar beide kanten, noord en zuid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het over taal gaat gebruikt men het woord Vlaams en niet het woord Belgisch. De vraag is dus onjuist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de lage landen ontstond vanaf de vroege middeleeuwen een variant van het diets, die zich langzamerhand begon te onderscheiden van het diets dat zich tot het hedendaagse duits begon te ontwikkelen.
uiteraard waren er tussen noord en zuid verschillen, maar die waren niet zo groot. de verschillen werden nog kleiner, toen in 1572, na de val van Antwerpen, veel inwoners van die stad en ook wel uit andere delen van Vlaanderen, naar Holland vluchtten. hun taal had daarna grote invloed op het dialect dat in West nederland werd gesproken.
vervolgens werd deze taal die daardoor ontstond opgeschreven en steeds meer in regels vastgelegd. uiteindelijk werd dat het ABN, zoals we dat nu kennen.
er is dus geen oudere taal (Nederlands of Vlaams). er is een gelijktijdige ontwikkeling en een tussentijds vermenging met wederzijdse beïnvloeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands en Belgisch (= Vlaams) is hetzelfde.
Het Oudnederlands dateert uit de 9de eeuw en is in feite: Oudvlaams, Oudbrabants, Oudzeeuws, Oudhollands en Oudutrechts,
De oudste, thans bekende, tekst in het Oudnederlands dateert zelfs uit het jaar 425. Het is een runentekst op een in 1996 in de Betuwe gevonden zwaard.
Bron: NRC, 5 februari 2022. Artikel: Hoe het Kustgermaans de Nederlandse taal baarde.
Originele bron: Grote geschiedenis van de Nederlandse taal - door Jelle Stegeman. Uitg. Amsterdam University Press, 2022.