Schrijf je de afkorting van beats per minute met hoofdletters of kleine letters? BPM of bpm?

Zo zie ik bijvoorbeeld op wikipedia dat de afkorting van 'beats per minute' in relatie tot het hart met kleine letters geschreven is en in relatie tot muziek met hoofdletters. Is hier een soort regel voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (3)

Met kleine letters als het woord of de woorden waar de afkorting voor staat ook met kleine letters wordt geschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lastige aan de vraag is dat het een Engelse term betreft. In het Nederlands is het "aantal slagen per minuut", en dan gaat het over de hartslag. Wat betreft muziek is het gebruikelijk om een metronoomcijfer te noemen, bijvoorbeeld MM 60. MM staat voor Maelzels Metronoom. Dat zijn dan eveneens 60 slagen per minuut, waarbij meteen duidelijk is dat het een muziektempo betreft.
Maar in de dansbare popmuziek is het tegenwoordig allemaal Engels, en heeft men het over Beats Per Minute. Meestal met hoofdletters aangegeven, maar soms met kleine letters. Het verschil kan ik niet ontdekken. Beide geven gewoon het aantal ritmische slagen per minuut van de muziek aan.
Amadea
10 jaar geleden
Het is bpm, in kleine letters, aangezien ''beats per minute'' geen naam of iets dergelijks is. Dit hoeft geen hoofdletters te krijgen.