Wat betekent de uitspraak: 'uit feiten laten zich geen normen aflezen'?

Ik heb het laatst in een boek gelezen maar ik snap de uitspraak niet helemaal. Wat wordt er met deze uitspraak bedoelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Al is van iets vastgesgesteld dat het zo is of hoort , wil dat niet zeggen dat men zich er aan houdt. Dat men dat als gedragsnorm hanteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een feit is een vast staand iets. BV, appels vallen naar benneden door de werking van de zwaartekracht. Echter., dit betekent niet dat we vinden dat appels naar beneden moeten vallen: Het vast staande feit bepaalt niet wat de normen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit hoe het is kun je niet afleiden hoe het zou moeten zijn...
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, het is het verschil tussen wat de Engelsen zo mooi 'is' en 'ought' noemen.
Ik kan wel een voorbeeld geven:

Mensen die homoseksualiteit verkeerd/zondig vinden, noemen het vaak 'onnatuurlijk'. Degenen die homoseksualeit niet verkeerd vinden, reageren dan vaak door voorbeelden te noemen in het dierenrijk van diersoorten waar homoseksualiteit voorkomt, en zeggen dat het dus wel natuurlijk, en daarmee acceptabel is.

Beide kanten gebruiken hier een drogredenering. Homoseksualiteit komt voor in de natuur, dat is een feit. Maar dat feit is niet de reden waarom homoseksualiteit acceptabel is. Er zijn allerlei zaken die wel een feit, maar daarom nog niet acceptabel zijn.

Het is een feit dat bij sommige diersoorten het nieuwe dominante mannetje alle jongen van de groep doodt om de vrouwtjes weer vruchtbaar voor zijn zaad te maken, maar dat betekent niet dat kindermoord acceptabel is.

Dus uit het feit dat iets is, kun je niet afleiden dat dat ook is zoals het hoort te zijn.