waarom moeten medicijnen en dieren altijd aangeduid worden in het latijns?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latijn is universeel bij de wetenschap in gebruik.

Het beste antwoord

Zodat deskundigen over de hele wereld weten over welke dier, plant, medicijn, element enzovoort het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het Latijn was ooit een wereldtaal zoals Engels dat nu is, de taal waarin wetenschappers uit verschillende landen met elkaar konden communiceren. Vandaar al die Latijnse termen in de medische wetenschap en de biologie.

Omdat het systeem om bijvoorbeeld organismen nieuwe namen te geven al bestaat en is gebaseerd op het Latijn, is het gemakkelijkste om het gewoon zo te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waaorm heden nog steeds bij ontdekking nieuwe medicijnen en dieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij medicijnen snap ik het nog, maar voordat ik toch iemand meedeel dat ik mijn Oryctolagus cuniculus nog moet voeren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@steve: dat zeg ik er toch al bij? "Omdat het systeem om bijvoorbeeld organismen nieuwe namen te geven al bestaat en is gebaseerd op het Latijn, is het gemakkelijkste om het gewoon zo te laten." Het werkt prima, dus is er geen reden om een nieuw systeem op te zetten dat is gebaseerd op een andere taal. If it ain't broken, don't fix it. @C4th: haha, dat is natuurlijk ook de reden dat we het woord 'konijn' bedacht hebben! Maar zou bijvoorbeeld een Georgische bioloog weten wat je met 'konijn'bedoelt? Hij zal wel weten wat je met Oryctolagus cuniculus bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je het of heb je het opgezocht :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist het, maar dat was wel toeval. Ik loop niet met álle Latijnse namen van dieren in mijn hoofd. Zelf heb ik meerdere exemplaren Cavia porcellus, en één Felis catus, maar die zijn niet heel moeilijk te raden. ;)
ongeacht welke taal je spreekt, als de aanduiding voor een dier, plant menselijk orgaan of wat dan ook voor iedereen en altijd in één en dezelfde taal is, dan kan daar geen enkel misverstand over bestaan.
waarom er gekozen werd voor latijn? zie hierboven bij SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latijn is universeel bij de wetenschap in gebruik, Waarschijnlijk voortkomend uit het onderzoekswerk waar monniken in kloosters al mee begonnen. Latijn was een algemeen gerespecteerde en gekende taal op het moment dat de universiteiten ontstonden.

Latijn dus, zonder s erachter.