Zijn er naast "akkefietje" nog meer op zichzelf staande verkleinwoorden?

Akkefietje is geen verkleinwoord van "akkefiet", dat niet erkend is als correct Nederlands woord.
Akkefietje staat als zelfstandig woord in het woordenboek der Nederlandse taal.

Zijn er nog meer voorbeelden van verkleinwoorden, die als zelfstandig woord in het woordenboek voorkomen?

Toegevoegd na 3 minuten:
ak·ke·fiet·je, ak·ke·viet·je het; o -s (onaangenaam) gevalletje, zaakje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Annswers
13 jaar geleden
Leuke vraag ;)

Het beste antwoord

Moetje (huwelijk omdat het moet), doetje (watje), watje (doetje), zoetje(s) (voor in de koffie). Kopje (om koffie in te doen).

En zie natuurlijk de ANS.
'Als naam voor bepaalde zelfstandigheden komt soms (vrijwel) alleen maar een verkleinwoord voor, dat wil zeggen dat daarnaast geen niet-diminutieve pendant met als betekeniselement 'niet klein' bestaat. Zulke 'noodzakelijke' verkleinwoorden noemt men diminutiva tantum (enkelvoud: diminutivum tantum). Het betreft meestal personen, dieren, planten en dingen die relatief klein zijn. Voorbeelden:

aardmannetje, diakenhuismannetje, kleinduimpje, Sneeuwwitje; akkermannetje, goudhaantje, koolwitje, roodborstje, winterkoninkje, witgatje; herderstasje, grasklokje, madeliefje, zonneroosje; baanwachtershuisje, betaalbriefje, nachtkastje, theelichtje, vanillestokje, zeepbakje.
(...)
Aagje (verkleinwoord van Aagt): een nieuwsgierig Aagje
blaadje: bij iemand in een goed blaadje staan
boontje: een heilig boontje; zijn eigen boontjes doppen
duimpje: iets op zijn duimpje kennen
graantje: een graantje meepikken
hartje: in het hartje van de winter/van Canada
kopje: kopjes geven; kopje onder gaan
lieverdje: het Amsterdamse lieverdje
loopje: een loopje met iemand nemen
neusje: het neusje van de zalm
oogje: een oogje in het zeil houden
pootje: pootje baden
schuitje: schuitje varen.
'
Zie onderstaande link voor nog meer
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap echt die minnen niet, dit is toch een supergoede lijst?
tonijn
13 jaar geleden
Ik ben ook verbaasd, ik dacht hiermee wel een goed antwoord te hebben gegeven. Netjes met bronvermelding en het theoretische verhaal achter diminitivum tantum. Denk dat het komt door kopje, die hoort er inderdaad niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een heel goed antwoord, inclusief interessante uitleg. Van mij heb je dus ook een plusje gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (12)

Krijtje

Toegevoegd na 2 minuten:
krijt·je het; o -s staafje krijt

Toegevoegd na 20 minuten:
Een betere is ''vingerkootje''.

Toegevoegd na 21 minuten:
Slaatje, als in ''Een slaatje slaan uit...''

Toegevoegd na 26 minuten:
- Kikkervisje
- Luciferdoosje
- Apenstaartje (@)
- Kwartje (Geld)
- Meisje
- Lieveheerstbeestje
- Bierviltje
- Roodborstje
- Kappertje
- Flensje
- IJsje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ootje, als in "iemand in het ootje nemen".
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder jouw uitleg leek het mij een heel goed antwoord, wtp:)
Toch een plusje.
Oortje, de vroegere halve cent. Oort is geen zelfst. nmw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van een rietje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, vooral als het in een vol glas staat! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim...:)
Meisje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sprookje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik lang geleden al een vraag over gesteld. Het schijn dat men in bepaalde streken toch van meis spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sylvie Meis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke (9755)Maand top 10als aanspreekvorm wordt dan wel "meis" gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik twee hele goede voorbeelden.
Meis wordt inderdaad wel gebruikt, maar dan meer als een soort afkorting / verkleining (!!) / liefkozende vorm van meisje. Niet als een klein meisje - een grote meis.
Grote meid wel natuurlijk, en meisje komt dan ook van meidje, maar inmiddels kunnen we denk ik wel spreken van een op zichzelf staand woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Wat dacht je van een mietje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij namen: Maartje

Toegevoegd na 44 seconden:
Kleintje

Toegevoegd na 27 minuten:
IJsje
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maarten (de normale vorm voor jongens, de verkleinvorm voor meisjes). Kleine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind kleintje wel weer interessant. Want hoe klein moet iets zijn dat je van "klein" nog een verkleinwoord moet maken.
Verder geen briljante voorbeelden, al zijn zowel kleintje en ijsje niet zomaar verkleinwoorden van respectievelijk klein en ijs en hebben ze wel enigszins een andere betekenis.
Bij nader inzien toch wel goede voorbeelden dus:) +1
Ietsepietsie : klein klein beetje
Ietwat : al wat meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heitje. Een heitje voor een karweitje.
Pluisje. Een pluisje op je kleren.
Slaapje. Een slaapje doen.
Praatje. Een praatje maken.
Smoesje. Een smoesje verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smoesje is echt een verkleinwoord van smoes en is niet iets zelfstandig. Van de andere woorden kan ik bij elk er wel inkomen dat het iets zelfstandigs heeft.
Vandaar een plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderonsje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie:)