Waar komt het woord ezelbruggetje vandaan?

Heeft het wel iets met een ezel te maken?

op encyclo.nl is het niet te vinden, wellicht dat iemand wel weet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Maar waar komt dan de benaming ezelsbruggetje vandaan?

Ezels kennen weinig vrees. Leg bijvoorbeeld een plank over een diep ravijn en het dier loopt er zonder aarzelen overheen. Op die manier ontstaat een eenvoudige, kortere manier om ergens te komen. Hetzelfde gebeurt met dit soort geheugensteuntjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is snel!
goed antwoord, en weer een mooie link in mijn favorieten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag me af wie dat minnetje plaatste, het is een correct en terzake doende antwoord. over 51 minuten kies ik het als beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Ezelbruggetje komt van 'Pons asinorum' uit het Latijn. Euclides gebruikte het als naam in een stuk van zijn Elementen.

Je gebruikt het om een metafoor te maken van een probleem of uitdaging. Om te zien of je het zo wel begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord is waarschijnlijk afkomstig van het feit dat de ezel maar een heel klein randje nodig heeft om snel op de plek van bestemming te komen; een plank over een sloot volstaat al. Het woord ezelsbrug bestond reeds in de Latijnse scholastiek in de Middeleeuwen (pons asinorum).