Is een plaatsnaam in de taal mannelijk of vrouwelijk?

IS het bijvoorbeeld Amsterdam trilt op zijn of haar grondvesten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Ik heb altijd geleerd dat dat vrouwelijk is.

Toegevoegd na 38 seconden:
Oke, toch even op internet gekeken en daar het volgende gevonden:
"Zowel de stad en haar inwoners als de stad en zijn inwoners is correct. Gebruik in één tekst wel consequent hetzelfde verwijswoord om naar hetzelfde woord te verwijzen."

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1280/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan allebei.

Antwoord op soortgelijke vraag: Zowel de stad en haar inwoners als de stad en zijn inwoners is correct. Gebruik in één tekst wel consequent hetzelfde verwijswoord om naar hetzelfde woord te verwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Renkema zijn namen van steden en landen doorgaans onzijdig. Dan is het dus 'Amsterdam trilt op zijn grondvesten'.

('Zijn' is het bezittelijk voornaamwoord voor zowel mannelijk als onzijdig.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt over "Het Amsterdam van de zestiger jaren".
"Het Rotterdam, verwoest, vlak na de oorlog."
Onzijdig, dus is het bezittelijk voornaamwoord: zijn.