Wat is het wezelijke verschil tussen een schip en een boot ?

... en waarom is er eigenlijk een verschil ?

De meeste criteria hieronder sneuvelen alleen al door de benaming 'duwboot'. Waar ligt toch die grens ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
20.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet het antwoord ook niet. +1 goeievraag

Het beste antwoord

Ha, die Hamabo;

In het algemeen wordt in de maritieme wereld met een boot een kleiner open vaartuig zonder dekken aangeduid en met een schip een groter gesloten (gedekt) vaartuig. Uitzonderingen hierop zijn er natuurlijk altiijd; onderzeeboten, sleepboten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een schip heeft een schipper een boot niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boot is over het algemeen een vaartuig dat voor het plezier gebruikt wordt; een schip is een term voor de beroepsvaart. Leken zullen de woorden echter door elkaar gebruiken, tot ongenoegen van de echte schippers.

De verschillen tussen een 'boot' en een 'schip' zijn dan ook vaak moeilijk aan te duiden, hoewel het duidelijk lijkt dat een roeiboot geen 'schip' is, wordt het anders met een onderzeeboot die altijd een 'boot' wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boot is meestal klein en open, en wordt voortbewogen met riemen of zeilen. Ook kleine vaartuigen met een motor noemen we boten. Een schip is een groot vaartuig voor het vervoer van personen of goederen. Boten gebruik je over het algemeen voor de pleziervaart, schepen voor de beroepsvaart.Boten hebben ook minder diepgang dan schepen, en zijn vaak van hout gebouwd in tegenstelling tot schepen, die meestal van staal zijn.Echter vroeger waren ze allemaal uit hout opgetrokken.
Het onderscheid tussen een boot en een schip wordt soms ook met volgende zegswijze aangegeven:
- Een schip kan een boot aan boord nemen, maar een boot kan geen schip aan boord nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag die ik in de link aangeef is niet te vinden via de zoekfunctie hier op goeievraag.nl, maar de vraag is dus wel eerder gesteld. Dit is geen verwijt mijnerzijds, maar misschien heb je ook iets aan de antwoorden die daar al gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Een boot is een kleiner (vaak open) vaartuig en een schip is een vaartuig met een behoorlijke afmeting. Het verschil zit dus simpelweg in de afmeting van het vaartuig.

Kleinere -open- vaartuigen zijn dus bijvoorbeeld roei-, redding- en veerboten. Grotere, vaak gesloten, vaartuigen zijn passagierschepen of marineschepen.

In de praktijk worden de twee termen vaak door elkaar gebruikt. Bedenk: je kunt een boot wel op een schip zetten (roei- of reddingsboot), een schip nooit op een boot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de pleziervaart wordt vaak het volgende verschil gebruikt: "Een boot kan je achter een auto hangen, een schip is hiervoor te groot."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat toch niet helemaal op, denk eens aan een 'duwboot'