Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de vrouwelijke vorm van penningmeester penningjuffrouw?

directeur - directrice
secretaris - secretaresse
penningmeester - ???

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lijkt mij gewoon penningmeester, omdat het tegenwoordig een gewoonte is om vrouwelijke equivalenten voor woorden als directeur uit te bannen; dat zou vrouwonvriendelijk zijn. Het is volgens mij echter een stuk duidelijker om directrice te zeggen, weet je meteen of je met een vrouw te maken hebt. En dat is niet omdat ik denk dat vrouwen minder goed directrice kunnen zijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

penning "meesteres?" ;P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
die grap wilde ik net maken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klinkt als SM
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee echt, zou je denken firefox (no offence)
Volgens mij is het penningmeester
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrouwelijke penningmeester. Er is geen vrouwelijk equivalent van penningmeester.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is gewoon penningmeester, een vrouw op de vrachtwagen of bus is ook een chauffeur, geen chauffeuse. Dat is echt achterhaald.
Wat dacht je een vrouw als 'timmerman', wordt echt geen 'timmervrouw' hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens Van Dale:
pen·ning·mees·ter de; m,v -s degene die de gelden van een vereniging enz. beheert.

Oftewel: het is zowel de benaming voor een vrouw als een man.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is een groeiend aantal beroepen die als sexe-loos gezien willen worden, voor de huisarts is er bijvoorbeeld ook geen mannelijke en vrouwelijke vorm. Een secretaresse roept een heel ander beeld op dan een secretaris, mochst de scretaris-generaal van de NAVO een vrouw zijn, zouden we haar niet secretaresse-generaal noemen omdat dit associaties opwerpt. We lossen dit veelal op door te spreken bijvoorbeeld van chauffeur (m/v).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een secretaris is niet hetzelfde als een secretaresse in de moderne betekenis. Voer voor feministen ja, maar helaas is het toch echt zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding