Als ik een tekstdocument (*.txt) opsla, kan ik een bestandsnaam invoeren en heb de keuze uit diverse "coderingen". (Zie afbeelding)

Waarom wordt de voorkeur ANSI "opgedrongen"?

Ik heb het bestand onder alle vier coderingen opgeslagen en vervolgens geopend, maar zie geen enkel verschil.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

De verschillen zijn er niet in het ABC maar vaak wel bij "éëï" en andere speciale tekens.

Ook kan er een verschil zijn tussen "edit" van een DOS-box en het zelfde txt-bestand onder Windows. Deze laten de zelfde tekst dan verschillend zien.

De reden hiervan is, dat er maar 255 karakters in de ASCII-set passen, maar dat er meer mogelijke karakters zijn. Die standaard ABC123 zitten overal op dezelfde plek, maar die rare tekentjes niet. Sommige tekens komen voor in de ene set, andere weer in een andere tekenset.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed, +1. Eén kleine toevoeging: de standaard alfanumerieke karakters (ABC123) zitten niet altijd op dezelfde plek in de tekenset. Als ik me goed herinner, heeft EBCDIC een andere verdeling. Maar EBCDIC kom je in de praktijk niet meer tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de term EBCDIC wel, maar had er nooit naar gekeken. Dat is van oude mainframes van 50 jaar terug, dat zal je niet zo vaak meer tegenkomen. De IBMs van 20 jaar terug, waar ik soms nog mee te maken heb, gebruiken gewoon ASCII.

Andere antwoorden (1)

Corrigeer me gerust maar volgens mij ging de vraag toch over het waarom de default in textedit ANSI is en niet over de specifieke verschillen van ANSI, Unicode of andere coderingen.
Volgens mij is de reden dat textedit zuiver bedoeld is voor pure text sans opmaak.
Textbestanden in ANSI met de *.txt extensie zijn uitwisselbaar op elk computerplaform wat maar bestaat.
Bovendien zijn die bestanden te bewerken vanaf de commandoregel, iets wat bijna onmogelijk in de Unicode codering.
Textedit wordt enorm veel gebruik door programmeurs en system adminstrators. Zou een system administrator of programmeur een andere codering gebruiken dan levert dit problemen op bij het maken van een Batch script, VB Script of een HTML bronbestand.
Textedit is eigenlijk alleen bedoeld voor text, dus zonder enige opmaak en franje. Wil je opmaak met mooie unicode symbooltjes, dan kun je beter bijvoorbeeld Wordpad.exe gebruiken.

Toegevoegd op 04-05-2009 17:22:29
Sorry, met textedit bedoel ik natuurlijk Notepad of in het Nederlands Kladblok.
Wat ik verder nog wil toevoegen is dat je met de ANSI codering en de *.txt extensie zo'n beetje alles kunt doen op programmeer gebied. Je kunt dus een *.txt bestand veranderen door te *.txt te veranderen in een *.vbs, *.bat of *.html extensie. Dat kan gaat prachtig met de ANSI codering.
Echter niet met UTF-8, Unicode en dergelijke. Deze coderingen zijn totaal onbruikbaar voor programmeer en script werk.
Je kunt van een textdocument in de Unicode codering ook geen Batch script maken en ook geen VBS script of een html bronbestand.