Ontstaan er vandaag de dag nog nieuwe spreekwoorden en gezegdes?

Ik weet wel dat er om de tijd nieuwe worden in De Dikke van Dale worden geplaatst, maar onstaan er ook nieuwe spreekwoorden en gezegdes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Er komen continu nieuwe uitdrukkingen bij, met name de sportjournalistiek is hier erg goed in. Ik heb het dan over 'tussen een woud van spelers schoot hij de bal' als er veel spelers in de weg staan, en 'die schiet hij richting de tweede ring' als een bal erg hard en hoog wordt uitgeschoten.
Maar ook in andere disciplines kom je dit tegen: 'hij heeft zijn auto tegen een boom geparkeerd' of 'hij blies zeker tot 1,2' (als het om alcoholgebruik gaat). En op vakantie heb je ook 'een oma op het dak' als je een dakkoffer op de auto hebt.

Genoeg nieuwe uitdrukkingen en gezegdes, en ongetwijfeld ook spreekwoorden.
"de spoorwegen zijn zo betrouwbaar als een boomblad" ...
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Taal is voortdurend in ontwikkeling, maar echt nieuwe spreekwoorden, die ontstaan niet zo gauw. Misschien dat de volgende uitspraak een kans maakt, om ooit officieel tot spreekwoord uit te worden geroepen:
het inmiddels redelijk klassieke: "‘Elk nadeel heeft/heb z’n voordeel’.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zoals hierboven al staat, taal is voortdurend in beweging.

Zo zullen er ook nieuwe spreekwoorden en zegswijzen ontstaan. Alleen merk je dat meestal niet op omdat iets pas een zegswijze of spreekwoord wordt als het dusdanig is ingeburgerd dat het lijkt alsof het er altijd al geweest is.

De meeste nieuwe spreekwoorden van de huidige tijd zullen vertalingen zijn van door migranten meegebrachte spreekwoorden en gezegden.

Maar ook neologismen, als die van Johan Cruijff of zo'n rakker als Geert W. kunnen het zomaar tot staande uitdrukking schoppen.

Tot ik het snap begrijp ik het niet...
rose
13 jaar geleden
Ja die zijn er .... en hebben zelfs een kans om te blijven
voorbeeldje : De wet van Murphy

Toegevoegd na 7 minuten:
en deze ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die zullen er altijd bijkomen.