Waar komt "er geen kaas van gegeten hebben" vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook ;)

Het beste antwoord

Er geen kaas van gegeten hebben: er niets van kunnen, er niet van gehoord hebben.

In een land als Nederland waar van oudsher zuivel en zuivelproducten de belangrijkste produkten zijn,
[ in 57 v.Chr. schreef Julius Caesar dat in de Lage Landen kaas werd gegeten]
heeft en had iedereen wel eens kaas gegeten natuurlijk.

Dus als je ergens niets van kunt, of er niet van gehoord hebt, dan ben je niet helemaal van deze wereld en heb je dus blijjkbaar nooit kaas gegeten. Wat bij ons nogal raar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lust geen kaas :P

Andere antwoorden (2)

1046. Ergens kaas (of pap) van gegeten hebben,
d.w.z. ondervinding hebben van iets, tot de ingewijden behooren, in een bepaald opzicht geen onwetende zijn, dikwijls in ongunstigen zin, evenals het gron. 'k heb d'r kool (of kouk) van had, ik heb er de slechte gevolgen van ondervonden (Molema, 218 b; 536 b), dat te vergelijken is met hij heeft er van gesmuld, dat ironisch opgevat beteekent ‘dat hij eene ondervinding in zijn nadeel heeft opgedaan’ (Harreb. III, 61 b). In het fr. zegt men in dezen zin savoir ce qu'en vaut l'aune; vgl. ook j'ai soupé de votre fiole, ik ken jou wel, jij behoeft me niets wijs te maken. Zie Volkskunde XXII, 87; Harrebomeé, I, 372: Hij heeft er geen kaas van gegeten; Zondagsbl. van Het Volk, 1905, p. 92: Van stoeten opstellen heeft men in Holland geen kaas gegeten; Landl. 67: Die lieuwe te rake, daar hebben nog alle stroopers geen kaas van gegeten P.K. 47: Als ze zooveel talent had als inbeelding, zou ze er wel komen, maar om een stuk te helpen dragen, zie je! dáárvan heeft ze geen kaas gegeten; Nkr. VI, 8 Juni, p. 4: Zij grepen het artikel tachtig, bekeke; 't links en rechts aandachtig, maar hoe 't worden moest, helaas! nee, dáárvan aten zij geen kaas; Het Volk, 29 Jan. 1914, p. 1 k. 4: Helsdingen heeft van hooger onderwijs natuurlijk geen kaas gegeten; 25 April

[p. 408]
1914, p. 6 k. 3: Buwalda is uiterst snel, maar van techniek en taktiek heeft hij toch nog heel weinig kaas gegeten; Nkr. IX, 19 Juni p. 7: Toen zijn we op een avond in z'n kantoor ingebroken en hebben d'r wat meegenomen, god, zo'n beetje, want de brandkast, daar hadden we geen kaas van gegeten; Het Volk, 15 Nov, 1915, p. 5 k. 4: Daar hebben u en ik geen kaas van gegeten; 3 Maart 1915, p. 5 k. 4: Gij at van politiek geen kaas, dat kon u weinig schelen; 25 Juni 1914, p. 2 k. 1: De kwestie was zoo nesterig en ingewikkeld, dat menig Kamerlid er absoluut geen kaas van gegeten had en zich toen maar hield aan den Minister; De Voorhoede, 9 Mei 1914, p. 1 k. 4: De kranten hier schrijven er zeer geleerd over, maar de ware kaas hebben we er toch nog niet van gegeten; Nkr. II, 2 Febr., p. 2; 19 Juli. p. 3; Ndl. Wdb. VII, 731. Syn. was Pak en mantel van iets hebben (zie Ndl. Wdb. XII, 165); Hij heeft er geen pap van gegeten (Harrebomee II, 171 a); zie Het Volk, 16 Sept. 1913, p. 5 k. 1:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens geen pap van lusten bedoel je?
Nog nooit in die context gehoord.
rose
13 jaar geleden
Goed antwoord.
Een simpele uitleg: iedere kaas smaakt anders. Je kent pas een kaas als je hem aangesneden hebt en geproefd. Als je in een situatie komt die je niet kent en je hebt er geen kennis over kan je zeggen dat je er geen kaas van gegeten hebt, dat dus wil zeggen dat je nog geen kenner van deze kaas bent en je je er nog niet in verdiept hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort, bondig en duidelijk +