wat is de uitspraak van Chili (land)?

bij studio sport maken ze er steevast een maaltijd van.

maar is het sjielie zoals ik bij AK heb geleerd of tjielie zoals de andere helft van con carne?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Het beste antwoord

In Nederland zeggen we Sjielie, met de klemtoon vooraan.

Het het in het Chileens heet, kun je horen op onderstaande link. Die heb ik trouwens van de tweede link geplukt, de Wikipedia-pagina over Chili.

Toegevoegd na 50 seconden:
Ze zeggen dus Tsjieluh, met de klemtoon heel duidelijk vooraan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat is de spaanstalige uitspraak.
Heb er vorig jaar enkele weken doorgebracht. Zou zo weer terug willen...
Cryofiel
13 jaar geleden
Mag ik mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezellig. Wanneer kun je?
Cryofiel
13 jaar geleden
Vanaf 22 november pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen probleem :)

Andere antwoorden (5)

Volgens http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/landen/landenlijst-038.shtml is de uitspraak: sjie·lie
en dat lijkt mij ook voor Nederland van toepassing.
Amadea
13 jaar geleden
Volgens mij is het tjielè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon tsjieiie,op zijn nederlands. We zeggen toch ook geen France,of Deutschland, of Inglund?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is het Chile, en je spreekt het tsjile uit! Het is geen chili!