Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij zeggen hoe ik iemand moet uitleggen wanneer "HET" verplicht is als kortste antwoord?

Zoals in "ik weet het" " ik zie het". Is er een eenvoudige regel?

2 maanden geleden
in: Taal
ronron1212
2 maanden geleden
Volg de vraag niet
griet
2 maanden geleden
Volgen zoals in begrijpen?
tinus1969
2 maanden geleden
Ik begrijp deze vraag ook niet.
1. Kortste antwoord op welke vraag/wat voor soort vragen?
2. Welk langer antwoord zou ook kunnen, of juist niet?
Amadea
2 maanden geleden
In plaats van 'Ik weet het' kun je ook zeggen 'Dat weet ik'. En in plaats van 'Ik zie het' zeg je gewoon 'Dat zie ik'. Op die manier is het simpel mogelijk om het volgens jou verplichte "het" te omzeilen.
Thecis
2 maanden geleden
Het is een persoonlijk voornaamwoord. In ik zie het of ik weet het verwijs je naar dat persoonlijk voornaamwoord. Zie je dat boek?
Ja, ik zie het. Soms kan je er dus ook naar verwijzen zonder dat het zelfstandig naamwoord benoemd is. Kijk uit! (Voor die auto bijv)
Ja ja, ik zie het.
Antoni
2 maanden geleden
Is het dan ooit verplicht om "het" als antwoord te gebruiken? Ik begrijp de vraag ook niet.
Abcde
2 maanden geleden
Maar waarom is het noodzakelijk?
Nienk006
2 maanden geleden
Het is noodzakelijk
Antoni
een maand geleden
@griet, kan je beter uitleggen hoe je je vraag bedoelt? Hoezo is er iets verplicht? Iedereen mag toch altijd antwoorden wat hij wil en hoe hij wil? Of zelfs weigeren een antwoord te geven?
griet
een maand geleden
De verplichting die ik bedoel is niet wat jullie bedoelen. Ik bedoel dat "ik weet" als antwoord/zin niet correct is in de Nederlandse grammatica. Het is een verplichte component van de kortst mogelijke zin grammaticaal gezien. Tuurlijk zijn er andere manieren zoals "Dat weet ik" of is iedereen vrij om te zeggen wat ie wil, maar zelfs de zin "Ik snap" is niet grammaticaal correct maar moet "ik snap het" zijn. ZIen jullie nu beter wat ik bedoel met "is er een soort lijst van gelijkaardige werkwoorden?" "Kunnen we dit fenomeen in een regel gieten voor anderstaligen?
Antoni
een maand geleden
@griet, dank voor je uitleg! Die maakt veel duidelijk. Helaas weet ik geen antwoord op je vraag.
tinus1969
een maand geleden
Deeze vraag is nu opgedoken in de lijst met 'antwoord nodig'.
Volgens mij is dit geen kwestie van grammatica., maar syntax/zinsbouw. Zowel ik weet als ik weet het zijn grammaticaal correct, maar bij IK WEET ligt (in het Nederlands!) de nadruk op de activiteit van weten (of bv voelen). Door HET toe te voegen, benadruk je dat je HET specifiek weet of voelt, waarbij HET terug slaat op wat de andere spreker zei. Helpt dit?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing